NASA offentliggør fortryllende billeder af Jupiter
Se de smukke nye billeder af storme og skyer på planeten Jupiter.

I august sidste år foretog rumfartøjet Juno sin første rundflyvning gennem Jupiters skydække.

Det resulterede i en række »sensationelle« billeder, som ændrede forskeres forståelse af både Jupiter, Solsystemets dannelse og alle gasgiganterne, hvilket du kan læse mere om i artiklen Dansk rumforsker: Intet på Jupiter er, som vi troede.

Nu har Juno været på sin niende rundflyvning tæt på gasgiganten.

Junos kameraer tager løbende billeder af planeten Jupiter og sender billederne ned til Jorden.

Billederne har brug for at blive redigeret, fordi de bliver taget med røde, grønne, blå og infrarøde filtre, som efterfølgende skal kombineres.

Den amerikanske rumfartsorganisation, NASA, lægger de rå billeddata ud til offentligheden, så almindelige mennesker, forskere og kunstnere har mulighed for at kreere unikke gengivelser af planeten.

Flyv med over Jupiters kæmpeskyer

I galleriet herover kan du se gengivelserne af Jupiters sydlige halvkugle. De store cirkler, der går igen på billederne, udgør nogle af de 8 massive skyer af kæmpestorme, der fylder op til 1.400 kilometer i diameter.

Billederne er taget i 33.115 kilometers højde, altså fra toppen af skydækket, der omkranser planeten.

Det er planen, at Juno skal flyve 36 ture tæt på Jupiter, før den til sidst brænder op i atmosfæren.