Fund af exoplanet og universets baggrundsstråling får Nobelprisen i fysik 2019
Professor James Peebles modtager årets Nobelpris for sit bidrag til vores forståelse af universets historie og udvikling. Han deler den med Michel Mayor og Didier Queloz, som modtager anden halvdel af prisen for deres opdagelse af den første exoplanet, der kredser om en sollignende stjerne.

Året Nobelpris i fysik deles i dag af professor James Peebles fra Princeton University, som modtager den ene halvdel af de 9 millioner svenske kroner.

Anden halvdel af prisen går til Michel Mayor og Didier Queloz fra Geneve Universitet.

Deres forskning har gjort os klogere på universets oprindelse og historie og på vores egen plads i universet.

Nobelprisen

Nobelprisen blev første gang uddelt i 1901 og er etableret af Alfred Nobel, der nok er mest kendt for at have opfundet dynamit.

Med prisen følger ni millioner svenske kroner.

Prisen kan ikke modtages af afdøde personer.

Læs mere om prisen, og hvorfor nogle mener, at den er håbløst gammeldags, i artiklen 'Forskere revser Nobelprisen: Unfair og gammeldags rammer'.

• James Peebles modtager prisen for sine opdagelser af kosmisk stråling fra kort tid efter universets fødsel.
  • Michel Mayor og Didier Queloz får deres del af prisen for den første opdagelse af en exoplanet, som kredser omkring en sollignende stjerne uden for vores solsystem.

Lyset fra det tidlige univers

For 14 milliarder år siden startede universet sin udvidelse og gik fra at have været en lille ekstremt tæt klump af masseløse partikler til at blive noget helt andet.

De første 380.000 år af universets udvikling dannedes elementarpartikler, og de udgjorde en slags partikelsuppe, som stadig var så tæt, at intet lys kunne undslippe.

Men efter cirka 380.000 kom der små sprækker i den tætte suppe af partikler, og små lyspartikler kunne undslippe og flyve afsted udad i universet.

Lys er en partikel

Lys er også en partikel nemlig en foton, som bevæger sig med lysets hastighed, hvis den ikke bremses.

380.000 år efter Big Bang var universet blevet så 'utæt', at fotoner kunne løsrive sig og fare uhindret afsted.

De lyspartikler er den kosmiske baggrundsstråling, som James Peeples har været en af de vigtigste drivkræfter til at få beskrevet og forstået teoretisk.

I dag modtog han den ene halvdel af Nobelprisen i fysik for det arbejde.

»Den kosmiske baggrundsstråling er det tidligste lys fra universet. Ved at studere det lys kan vi få viden om det allertidligste univers,« fortæller Mads Toudal Frandsen, der er lektor på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci og på CP3-Origins ved Syddansk Universitet.

Hans kollega professor Martin S. Sloth forsker netop i universets oprindelse. Han var Danmarks første professor i teoretisk kosmologi, og han er begejstret og stolt over, at James Peebles modtager Nobelprisen.

»Han var jo med til at skrive den første artikel, hvor man forstod, hvad opdagelsen af den kosmiske stråling egentlig var. Han var en af 'the founding fathers' af Big Bang-teorien og forståelsen af den. Han har været en drivkraft inden for forskningen i universets oprindelse,« siger han.

James Peebles forskning var med til at etablere Big Bang-teorien, som den mest valide videnskabelige model for universets oprindelse og ikke bare en løs tanke, påpeger Martin S. Sloth.

»Det er dejligt at se, at nobelpriskomiteen hylder nysgerrighedsdreven forskning og forskning i de helt store spørgsmål,« understreger han.

LÆS OGSÅ: Kosmisk baggrundsstråling påviste Big Bang. Men hvem kan tage æren for opdagelsen?

Beviset for Big Bang

Frem til midten af 1960'erne konkurrerede to teorier om universets oprindelse.

• Big Bang-teorien, der sagde, at universet var blevet skabt ud fra en meget tæt klump af partikler og stråling, som begyndte at udvide sig og stadig udvidede sig.
  • Og steady state-modellen, der mente, at universet altid havde været der og var stabilt.

I 1964 undersøgte to amerikanske fysikere Arno Penzias og Robert Wilson radiosignaler fra Mælkevejen ved en bølgelængde, der ligger i mikrobølgeområdet. De opfangede en svag støj, som en konstant strøm af mikrobølger fra universet.

Det var de data, James Peeples analyserede i 1965 og kom frem til, at der var tale om en konstant kosmisk stråling. En strøm af lys fra det allertidligste univers.

»Strålingen er så ekstremt ensartet, at det må komme fra samme start-udgangspunkt. Uanset hvor vi måler, er der kun en hundredetusindedel forskel på temperatur i strålingen fra sted til sted. Det er evidens for Big Bang,« siger Mads Toudal Frandsen.

»De kunne fastslå, at strålingen kom udenfor vores galakse og dermed havde en kosmisk kilde og passede med forudsigelsen i Big Bang-teorien,« supplerer Martin S. Sloth.

Mads Toudal Frandsen forsker i mørkt stof, som faktisk udgør 85 procent af massen i vores univers, men som vi ikke kan observere med teleskoper, fordi det ikke lyser. Alligevel ved vi, at det findes, fordi det påvirker resten af universet via tyngdekraften.

James Peeples forskning i baggrundsstålingen har været med til at skabe yderligere sikkerhed for, at mørkt stof faktisk findes, forklarer Mads Toudal Frandsen.

»Tyngdekraften gør, at ting - partikler - klumper sammen. Tyngdekraften modvirkes af tryk fra strålingen i det tidlige univers, der har den modsatte effekt. På grund af strålingstrykket er tyngdekraften fra de kendte partikler ikke nok, til at de ville være klumpet nok sammen til at danne planeter og stjerner og galakser. Der mangler det mørke stof,« forklarer han.