Kig op i september: Du kan se stjernehoben Plejaderne og ’Tyrens røde øje’
Plejaderne er bedst at se om vinteren, men i løbet af september kommer stjernehoben gradvist højere op på himlen sidst på aftenen. Kig også efter Saturns store måne Titan.
stjerne plejaderne rummet

Det slørede lys omkring stjernerne skyldes, at hoben for tiden passerer gennem en støvsky, som spreder lyset fra stjernerne (Foto: Wikimedia Commons/Public Domain).

I september er himlen så mørk, at man for alvor kan se stjernehimlen.

Men det er også måneden, hvor efterårsjævndøgnet 23. september varsler, at vi nu er på vej mod de kortere og mørke dage.

I september er Merkur, Venus og Mars ikke synlige, fordi de står for tæt på Solen. Derimod står de store planeter Jupiter og Saturn på aftenhimlen.

Begge planeter står dog lavt på himlen, hvilket gør dem vanskelige at observere.

Desværre går Jupiter tidligt ned, det meste af måneden kort efter kl. 22. Saturn går dog først ned efter midnat.

Trods den lave højde over horisonten skulle det være muligt med en lille kikkert at følge de fire store Jupitermåner Io, Europa, Ganymedes og Callisto.

Med en lidt større kikkert vil det også være muligt at se Saturns store måne Titan – den med søer af flydende metan.

Serien Kig op!

'Kig op!' giver dig hver måned en oversigt over de vigtigste begivenheder på himlen og i rummet.

I denne måned ser vi først på de astronomiske højdepunkter.

Senere i artiklen fortæller vi om, hvad der rører sig i rumfarten.

Mulighed for at finde stjernehobe

Vi har valgt, at det astronomiske emne i denne måneds gennemgang af nattehimlen er stjernehobe, og vi begynder med en hob, som mange nok kender.

Det er syvstjernen - eller 'Plejaderne', som hoben også hedder.

Den er bedst at se om vinteren, men i løbet af september kommer den gradvist højere op på himlen sidst på aftenen. Hoben findes nær stjernebilledet Tyren, ikke langt fra den meget klare stjerne Aldebaran, der også kaldes for ’Tyrens røde øje’.

Plejaderne er det, astronomerne kalder for en åben stjernehob. Hoben er domineret af klare, blå stjerner, som er dannet indenfor de sidste 100 millioner år, og man regner med, at hoben vil gå i opløsning i løbet af de næste 250 millioner år.

Det er typisk for de åbne stjernehobe, at de har en kort levetid. Forklaringen er, at når hobene bevæger sig i Mælkevejen, så kommer de tæt på de enorme skyer af gas og støv, der findes i Mælkevejens centralplan. Disse skyer har en ganske stærk tyngdekraft, så de slider simpelthen de åbne hobe fra hinanden.

Man mener i dag, at langt de fleste stjerner fødes i hobe. Således er Solen ret sikkert også dannet sammen med måske flere hundrede andre stjerner i en åben hob, der dog for længst gået i opløsning.

Plejaderne er lette at se, dels fordi hoben indeholder mange klare stjerner, men især fordi afstanden 'kun' er omkring 440 lysår.

LÆS OGSÅ: Kig op i august: Stjerneskudssværmen Perseiderne og usædvanligt god udsigt til planeter

Blev udsendt, 3.000 år før egypterne byggede pyramider

I september er der med en kikkert også en god mulighed for at se en meget berømt dobbelthob. Man skal begynde med at lokalisere stjernebilledet Cassiopeia, der ligner et W, og Perseus, der befinder sig tæt på Cassiopeia. (Læs mere om, hvordan du kan finde stjernebilleder, i boksen under artiklen)

Perseus stjernehob dobbelthob

Her ses Cassiopeia og stjernebilledet Perseus. Læs om et gratis program, der kan hjælpe dig med at finde stjernebilleder, i boksen under artiklen.(Illustration: stellarium-web.org)

Mellem de to stjernebilleder kan man finde dobbelthoben H + Chi Persei – ofte bare kaldet dobbelthoben i Perseus.

Det er nogle små tågeklatter, som måske ikke er så imponerende at se på – men så skal man huske, at deres afstand til Jorden er omkring 7.500 lysår.

Det lys, vi ser fra hobene, blev derfor udsendt, 3.000 år før ægypterne begyndte at bygge pyramider.

De to hobe i Perseus er med deres indhold af mange varme og blå stjerner, ret unge hobe. Disse meget store og lysstærke stjerner har simpelthen ikke nogen lang levetid, før de eksploderer som supernovaer og går til grunde. Hobene har en skønnet alder på bare 12-13 millioner år.

stjerne stjernehob dobbelthob

Her kan du se dobbelthoben. (Foto: Nasa).

I Pegasus finder man en stjernehob, der modsat er blandt de ældste hobe, man kender. Det er den kugleformede stjernehob M15, der med en alder omkring 12 milliarder år er mindst lige så gammel som Mælkevejen.

Stjernehoben i Pegasus er 33.000 lysår borte og indeholder måske en halv million stjerner, som hober sig sammen inden for et meget lille område med en diameter på bare 180 lysår.

I centret af hoben måles afstanden mellem stjernerne ikke i lysår, men i lysdage eller lysuger. Hvis man boede på en planet der, ville man kunne læse en bog alene ved lyset fra titusinder af meget klare stjerner –til gengæld ville det nok være svært at observere resten af universet.