Kig op i december: Orion, Rigel, Betelgeuse og Sirius er hammerflotte lige nu
Vintermørket har én stor fordel: Det er nemt at se smukke stjerner!
Orion Betelgeuse Rigel Sirius stjernebilleder

Orion er let at finde på himlen for tiden. I græsk mytologi er Orion i øvrigt en kæmpestor og smuk jæger fra Boiotien, søn af Poseidon eller født af Jorden. (Foto: Shutterstock)

December er den første vintermåned, og det betyder, at vinterhimlens mest berømte stjernebillede Orion nu står højt på himlen. Det er stort og let at kende på de tre stjerner i Orions bælte.

Orion er i øvrigt ikke det eneste, man skal holde øje med i denne måned:

14. december topper stjerneskudssværmen Geminiderne, som vi snart fortæller om i en særskilt artikel, der udkommer på Videnskab.dk i december.

Men tilbage til Orion, for har man først fundet bæltet, er det let at finde to andre meget klare stjerner, den hvide stjerne Rigel og den røde stjerne Betelgeuse:

betelgeuse Orion Rigel Sirius stjernebilleder astronomi

Orion og de tre klare stjerner Rigel, Betelgeuse og Sirius lyser op i mørket. (Grafik: Ourplnt.com

• Rigel er et system af hele fire stjerner, nemlig en meget klar blå superkæmpe med en mindre ledsager, der selv er en tredobbelt stjerne.
  • Betelgeuse er en rød kæmpestjerne, næsten 1.000 gange større end Solen. Men den er kun så stor, fordi selve stjernen er omgivet af en enorm og i virkeligheden temmelig tynd atmosfære. Denne atmosfære er beskrevet som ’et rødglødende vakuum’, men det er den, vi ser.

Betelgeuse eksploderer - men vi skal ikke bekymre os

Selve stjernen Betelgeuse har en masse på omkring 10 solmasser. Den er ved at løbe tør for brændstof, så på et tidspunkt eksploderer stjernen som en supernova.

Når det sker, kommer Betelgeuse til at lyse så stærkt som fuldmånen, og vi vil også komme til at modtage en del stråling, ikke mindst i form af partikler.

Da afstanden til Betelgeuse er over 500 lysår, vil en eksplosion sandsynligvis ikke udgøre den helt store fare for livet her på Jorden. Og eftersom det godt kan vare tusinder af år, før Betelgeuse eksploderer, er det ikke noget, vi skal bekymre os om.

LÆS OGSÅ: Geminiderne er over os: Gå ikke glip af årets største meteorsværm

Betelgeuse

Betelgeuse er den eneste stjerne, som er så stor, at det er lykkedes ALMA Observatory at tage et billede af den, der viser selve overfladen med en hvid plet – og ikke bare stjernen som en prik. (Foto: ALMA Observatory/ CC BY 4.0)

Himlens klareste stjerne, Sirius, har en ledsager

Orions bælte peger mod himlens klareste stjerne Sirius, kun 8,6 lysår fra Solen.

Sirius er en ret almindelig hvid stjerne, noget varmere end Solen og med en masse på det dobbelte af Solen. Det er den ringe afstand til Jorden, der har gjort Sirius til den klareste stjerne på himlen.

Serien Kig op!

'Kig op!' giver dig hver måned en oversigt over de vigtigste begivenheder på himlen og i rummet.

I denne måned ser vi først på månedens astronomiske højdepunkter.

Senere i artiklen fortæller vi om, hvad der rører sig i rumfarten, hvilket her i december er meget spændende.

Så tidligt som 1844 havde den tyske astronom Friedrich Bessel beregnet, at Sirius var påvirket af tyngdekraften fra en ledsagerstjerne kaldet Sirius B.

Sirius B blev dog først set i 1862 under afprøvning af et nyt teleskop. Det var en opdagelse, der på mange måder rystede datidens astronomi.

Man fik hurtigt målt massen af Sirius B, og den er omtrent som Solens masse.

Man målte også temperaturen til 25.000 grader, hvilket er 4,3 gange Solens temperatur.

Da udstrålingen fra hver kvadratmeter vokser med T4, hvor T er temperaturen, skulle Sirius B altså være 4,34 = 350 gange så lysstærk som Solen, hvis den altså var på størrelse med Solen.

LÆS OGSÅ: Den store illusion: Derfor kan vi ikke se de stjerner, der er tæt på os

Sirius A og Sirius B

En kunstners afbildning af Sirius sammen med den lille Sirius B. (Illustration: NASA/ ESA/ CC BY 1.0)

Sirius B var kilde til undren

Men Sirius B er en temmelig svag stjerne, der kun kan ses i et godt teleskop. Den eneste mulige forklaring var derfor, at Sirius B måtte være en meget lille stjerne, faktisk på størrelse med Jorden.

Det giver en massefylde på over to ton per kubikcentimeter, så det kunne ikke være en helt almindelig stjerne opbygget af gasser.

Det undrede man sig meget over, og der skulle gå mange år, før man med hjælp fra den nye kvantemekanik fik forklaret opbygningen af Sirius B og forstået, at den er en såkaldt kollapsar, altså resterne af en stjerne, som har opbrugt sit kernebrændstof.

Da stjernen derfor ikke længere har kunnet producere energi og dermed varme gasserne op i sit indre, er den kollapset til en helt anden tilstand, hvor gasserne er blevet til en meget tæt form for stof, som vel nærmest kan beskrives som metalagtig.

En sådan type stjerne kaldes for en hvid dværg, og når Solen engang har opbrugt sit kernebrændstof, vil den også ende som en lille hvid dværg.

LÆS OGSÅ: Astrofysikere løser mysterium mega langt fra din hverdag

Sirius B størrelsesforhold Jorden

Størrelsesforholdet mellem Jorden og Sirius B. (Illustration: TomruenCC BY-SA 4.0)

Se planeter efter solnedgang eller før solopgang

Efter al den stjernesnak kan vi vende os mod planeterne. Desværre er de alle ret tæt på Solen, så man skal se dem enten lige efter solnedgang eller lige før solopgang – men det er jo heller ikke så vanskeligt, når man tager dagens aftagende længde i betragtning.

På aftenhimlen har vi Venus, Jupiter og Saturn:

Venus er så klar, at den let kan ses, også før Solen går ned.

11. december kan man lavt på aftenhimlen se Saturn tæt på Venus.

Jupiter er så tæt på Solen, at den er meget vanskelig at se. 27. december er Jupiter i konjunktion med Solen, hvilket betyder, at den står præcis bag Solen, og derefter går der flere uger, før den er kommet så langt væk fra Solens position, at vi har en mulighed for at se den på morgenhimlen.

På morgenhimlen har vi Mars, der står op et par timer før Solen. Den er dog ret lyssvag og kan i praksis først ses omkring solopgang, når den er kommet højere op på himlen.

Rumfarten i december: Forskerne vil endnu længere ud i rummet

Da rumsonden Voyager 2 blev opsendt i 1977 for at udforske det ydre solsystem, havde ingen drømt om, at den 42 år efter opsendelsen stadig ville sende data tilbage til Jorden.

Men det gør den heldigvis, og i 2018 passerede rumsonden den grænse, hvor solvinden dominerer (se også artiklen Voyager 2 sender hidtil skarpeste rapport: Sådan ser grænsen til det interstellare rum ud)

Denne grænse ligger langt uden for Plutos bane, og de målinger, Voyager 2 sendte tilbage, har fået forskerne til at overveje muligheden for at komme endnu længere ud i rummet.

Det vil være af stor værdi at studere rummet meget langt væk fra Solen, hvor stråling og magnetfelter ikke bestemmes af Solen, men af begivenheder mange lysår borte.

Endnu har NASA ikke besluttet sig for at sende en rumsonde ud i det store mørke mellem stjernerne, men flere forskere er begyndt at tale seriøst om muligheden.

Det gælder således Ralph McNutt, der har deltaget både i Voyager- og New Horizons-projekterne. New Horizons er NASA's Pluto-rumsonde, der nu for fuld fart er på vej bort fra Solsystemet.