Forskere genskaber aktivitet i 28.000 år gamle mammutceller

Forskerne har brugt prøver af mammutten Yuku, der blev fundet i det nordlige Sibirien. (Foto: Cyclonaut/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0)

13 marts 2019

28.000 år er ingen alder.

I hvert fald ikke for cellekernerne fra en mammut, som japanske forskere har genskabt biologisk aktivitet i.

Forskerne har implanteret cellekernerne fra mammutten i ægceller fra mus, og det har vakt spor af biologisk aktivitet til live igen, skriver Science Alert.

»Det tyder på, at celleaktivitet stadig kan finde sted, og at dele af den kan genskabes, på trods af at der er gået så mange år,« fortæller en af forskerne bag Kei Miyamoto, gen-ingeniør ved Kindai University, ifølge nyhedsbureauet AFP.

LÆS OGSÅ: Genetikere og proteinforskere genskaber ødelagt mammut-DNA

Forskerne har plukket knoglemarv og muskelvæv ud fra mammutten Yuka, der blev fundet i den sibiriske permafrost tilbage i 2010, og kortlagt de mindst skadede cellekerne-lignende strukturer.

Disse cellekerne-lignende strukturer har de ført ind i levende mus' ægceller, og her begyndte nogle af cellerne at vise tegn på den celleaktivitet, der går forud for celledeling.

Her er det vigtigt at bide mærke i, at cellerne ‘kun’ viste tegn på aktivitet, da en »fuld aktivering af cellekernerne i forbindelse med en celledeling, ikke kunne bekræftes,« skriver forskerne i studiet.

Selvom den biologiske aktivitet altså var begrænset, er det stadig opsigtsvækkende, at man overhovedet kunne observere nogen form for aktivitet i de mere end 28.000 år gamle celler, noterer forskerne.