Forskere finder hidtil ukendt dinosaurart i Egypten
Sådan kan mansourasaurus have set ud, da den gik rundt på en strand, som nu er en ørken i det vestlige Egypten. (Foto: ANDREW MCAFEE, CARNEGIE MUSEUM OF NATURAL HISTORY)

30 januar 2018

For omkring 80 millioner år siden har en langhalset dinosaur på størrelse med en skolebus gået rundt i det nuværende Egypten.

Det viser fundet af en helt ny dinosaurart i den vestegyptiske ørken.

Fundet, som forskere kalder en »utrolig opdagelse«, kaster nyt lys på et ukendt kapitel i dinosaurernes historie på det afrikanske kontinent. Det skriver BBC.com.

Den nye dinosaurart er blevet døbt Masourasaurus shahinae efter det egyptiske universitet Mansoura, som har ledet udgravningen.

Det nye fund er særligt interessant, fordi de sidste 30 millioner år af dinosaurernes udvikling i Afrika under den sene Kridttid - for mellem 100 og 66 millioner år siden - er så godt som ukendt.

Det skyldes, at størstedelen af det afrikanske kontinent er dækket af tæt vegetation og ikke de golde stenlandskaber, som de fleste fossiler opdages i.

»Det var den hellige gral,« siger dr. Matt Lamanna fra Carnegie Museum of Natural History i den amerikanske stat Pennsylvania til BBC:

»En velbevaret dinosaur fra slutningen af dinosaurtiden i Afrika, som vi palæontologer har ledt efter i lang, lang tid«.

Ifølge BBC er det nye fund det mest velbevarede fossil fra den sene Kridttid, man har fundet i Afrika.

Masourasaurusen har tilhørt de langhalsede og planteædende sauropoder, der var udbredte i Kridttiden. De er tidligere blevet fundet i Tanzania og på Madagaskar, men ikke i Nordafrika før nu.

Forskningen er publiceret i tidsskriftet Nature Ecology & Evolution.

mdm