Dansk rumforsker: Intet på Jupiter er, som vi troede
‘Kan det virkelig passe?’ Forskerne troede ikke deres egne øjne, da de så en række nye, sensationelle billeder fra Jupiter, som rumfartøjet Juno har sendt hjem fra den røde gigant.
Jupiter Juno nordpol sekskantet struktur

Første billede af Jupiters nordpol, hvor forskerne har opdaget en sekskantet struktur for første gang (Foto: NASA.gov)

Rumfartøjet Juno har sendt billeder hjem fra Jupiter, som overrasker alle.

Junos første rundrejse

Den 27. august 2016 lavede rumfartøjet Juno sin første rundflyvning over Jupiters hvirvlende skydække.

Hjem sendte den seks gigabyte data, som forskere på NASA stadig regner på betydningen af.

De første konklusioner kunne dog drages fredag d.2. september 2016, hvor det blandt andet stod klart, at de første billeder nogensinde af Jupiters nordpol, afslørede overraskende fakta om den røde gigant.

Juno skal efter planen flyve 36 rundture om Jupiter, før den til sidst brænder op i atmosfæren.

Kilde: NASA.gov.

John Leif Jørgensen er stadig helt oppe at køre. Som professor og afdelingsleder på DTU Space, der medvirker på Juno-projektet, er John Leif Jørgensen himmelfalden over, hvad han netop har været vidne til i USA.

Netop hjemvendt fra det forskermøde i NASA, hvor rumfartøjet Juno afslørede sine seneste billeder af den røde gaskæmpe , har han fået vendt op og ned på alt, hvad han troede, han vidste.

»Dér sad vi, hele banden på NASA, 200 mand høj, og tænkte ‘Håh! Wow, ser det virkelig sådan ud?!’ Det var fedt,« siger han.

»Vi har fået det første glimt af Jupiters nordpol, og det ligner ingenting, vi nogensinde før har set,« siger også kollega Scott Bolton i en artikel på NASA.gov. Han er principal investigator for Juno rumfartøjet på Southwest Research Institute i San Antonio.

En masse teorier skal laves om

Billederne, som Juno har sendt hjem fra den røde gasplanet, viser blandt andet, hvordan Jupiters nordpol ser ud. Noget man aldrig har haft mulighed for at observere før, forklarer John Leif Jørgensen.

»Da vi så billederne, sagde folk ‘hold da op - en hel masse teorier skal laves om’. Vi har eksempelvis snakket stolpe op og stolpe ned om for eksempel de kendte båndstrukturer på Jupiters overflade og lavet diverse andre teorier om Jupiter generelt i de seneste 40 år. Meget af det skal laves om med de her nye billeder,« siger John Leif Jørgensen.

»Det er i virkeligheden vildt, at vi faktisk er så dårlige til at gætte. Det viser bare, hvor vigtigt det er i videnskaben at lave eksperimenter. Ellers ved man tydeligvis ingenting,« siger han.

Nordpolen er blå

En af de opdagelser, som forskerne er så benovede over, er, at Jupiters nordpol er blå. Det havde man aldrig forestillet sig, forklarer John Leif Jørgensen.

»Det er noget mærkeligt noget, men billederne viser tydeligt, at nordpolen er mere blå, end man troede. Først troede vi, det var en fejl, men det ser ud til at være rigtigt nok,« siger John Leif Jørgensen.

Han forklarer, at det er første gang, forskerne ser billeder fra den vinkel af Jupiter, så at finde en forklaring på den blå farve kommer til at optage forskerne i en rum tid fremover. Men det var ikke den eneste overraskende ting, de fandt på Jupiters nordpol.

»På Jupiters nordpol så vi en meget, meget sjov ting: Der var en hexagon på nordpolen, formentlig dannet af hvirvelstrømme fra planeten, men vi ved det ikke. Vi tænkte ‘hold da op, det her afliver teorien om båndstrukturerne på Jupiters overflade',« siger John Leif Jørgensen.

Jupiters sydpol udsender sydlys

Juno fotograferede også Jupiters sydpol, hvor der blandt andet var et stærkt sydlys, også kaldet aurora. Billedet er taget med infrarødt kamera (Foto: NASA.gov)

Ud fra den sekskantede struktur på Jupiters nordpol kan forskerne ifølge John Leif Jørgensen regne ud, at de karakteristiske røde bånd, som man kan se på Jupiters overflade, faktisk ikke er bånd, men cylinderformede klimabælter. Den sekskantede struktur blev også fotograferet på Jupiters sydpol.

Hvor er Jupiters vand?

I forsamlingen af de 200 rumforskere, der var samlet i NASA, fandt stort set alle noget, de ikke havde forventet, fortæller John Leif Jørgensen.

Det største mysterium af alle venter forskerne dog stadig på svar på, fortæller John Leif Jørgensen.

»Vi venter stadig på at finde ud af, om der er vand deroppe. For hvad er der inden i Jupiter? Med Junos nye billeder har vi nu fået målt helt ned til ammoniumskyerne på Jupiter, men vi kan stadig ikke finde spor af vand, selvom vi regner med, at det bør være der,« forklarer han og slutter:

»Men med Juno håber vi på med tiden at kunne luske svaret ud af Jupiter.«