Vi er alle lavet af stjernestøv
Hvor kommer alting fra? Fire danske vidensinstitutioner har samarbejdet om at lave en filmserie om rummet til brug for skoleelever og deres lærere. Her får du en videnskabelig forklaring på, hvorfor du er en stjerne.

Ingen ved, hvorfor universet opstod. Hvor kom energien fra? Men forskere har lavet en teori om universets dannelse og tiden efter: Big Bang-teorien.

Universet blev født for 13,7 milliarder år siden. Dengang var universet tætpakket og enormt varmt, og så helt anderledes ud end det vi kender i dag.

I videoen øverst i artiklen her kan du se, hvordan stjernestøv bliver til mennesker af kød og blod.

Universet udvider sig

Efter Big Bang begyndte universet at udvide sig – og det gør det stadig! Ingen ved, hvad der startede udvidelsen, men i den proces dannedes der først of fremmest grundstofferne hydrogen og helium.

Det er de mindste grundstoffer, vi har, og har derfor nummer 1 og 2 i det periodiske system.

En supernova er en voldsom afslutning på en tung stjernes liv, men samtidig er den begyndelsen på noget nyt. Supernovaeksplosioner spreder byggesten ud i universet - og det er heldigt for alle os, der i bund og grund bare er lavet af stjernestøv. (Foto: Shutterstock)

Men hvor kommer alle de tungere atomer fra? Svaret er stjerner. Stjerner danner tungere atomer ved en proces kaldet stjernenukleosyntese. Atomer, der er lettere end jern, for eksempel sølv, gul og uran, dannes ved at fusionere atomkerner fra helium og hydrogen i en stjernes indre.

Supernovaer spreder byggesten

Større og tungere grundstoffer kræver energi fra en supernova-eksplosion, dvs. en stor stjernes død, for at blive dannet.

Stjernen skal være mindst otte gange større end Solen for at kunne lave flere protoner, neutroner og elektroner, end jern indeholder.

Eksplosionen spreder materialet ud i rummet omkring, og det er netop dette materiale, bestående af alle de grundstoffer vi kender, som vi selv og alt andet omkring os, er lavet af. Stjernestøv.

Videoen er blevet til i et samarbejde mellem forskere på Københavns Universitet, Syddansk Universitet, Dansk Teknisk Universitet og Experimentariet.