Tættere på at forstå, hvordan stjerner og planeter bliver dannet
Ungt stjernesystem er meget tættere og har en meget anden kemi, end forskere havde forventet. Opdagelsen bringer forskerne tættere på at forstå, hvordan stjerner og planeter bliver dannet i Mælkevejen.

Her ses en illustration af en protostjerne i midten af en protoplanetarisk skive. Forskere har undersøgt et sådant system 450 lysår borte og set, at den kemiske sammensætning og tætheden er meget anderledes end forventet. (Illustration: Nami Sakai)

Nye stjerner og planetsystemer dannes af enorme skyer af gas og støv, der falder sammen. Den store kugle af gas falder sammen til en skive, der senere danner stjernen i midten og planeterne kredsende omkring.

Når støv og gas falder sammen fra en kugleform til en skiveform, bliver tætheden af materialet meget højere – faktisk hele 1000 gange højere. Samtidig stiger temperaturen fra 10 Kelvin til 100 Kelvin (dette svarer hhv. til -263,15 grader og -173,15 grader).

Det har indtil nu ikke været muligt at opfange ændringer i molekylernes kemiske sammensætning i den protoplanetariske skive omkring den unge protostjerne.

Sammensætningen af materialer ændrer sig

Forskerne har længe prøvet at undersøge, om der egentlig er forskel på, hvilke materialer der findes i forskellige afstande fra den centrale protostjerne.

Ny forskning med dansk deltagelse viser, at den kemiske sammensætning af materialer ændrer sig meget drastisk mellem de forskellige områder i den protoplanetariske skive.

Observationer af en protostjerne med en protoplanetarisk skive, der ligger 450 lysår fra Jorden, er blevet gjort med det enorme ALMA-teleskop i Chile og viser, at kemien omkring protostjerner er meget anderledes end førhen troet.

Disse nye opdagelser bringer forskerne tættere på at forstå, hvordan stjerner og planeter dannes i vores galakse.