Så lang er dagen på en exoplanet
For første gang nogensinde har forskere bestemt en exoplanets dagslængde.

Her ses en illustration af exoplaneten Beta Pictoris b, der er den eneste exoplanet, hvor vi kender længden af en dag. (Kilde: ESO L. Calçada/N. Risinger)

Omkring stjernen Beta Pictoris, der ligger 63 lysår fra Jorden, kredser exoplaneten Beta Pictoris b. Denne exoplanet er særligt kendt, da den ved sin opdagelse for seks år siden var en af de første exoplaneter, der er blevet fotograferet direkte.

Samtidig ligger exoplaneten i en afstand, der kun er otte gange afstanden mellem Jorden og Solen, hvilket gør den til den exoplanet, der er blevet direkte fotograferet, der ligger tættest på sin stjerne.

Men selv om exoplaneten ligger tæt på vores eget solsystem, er det ikke en kandidat til en ny Jord, hvor vi mennesker vil kunne overleve. Beta Pictoris b er nemlig 16 gange større og 3.000 gange tungere end Jorden og har kun eksisteret i 20 millioner år. Sammenlignet med Jordens alder på 4,5 milliarder år, har systemet ikke eksisteret særligt længe.

Forskere bruger teleskop til at tælle roteringen

Et forskerhold har nu brugt Very Large Telescope i Chile til at undersøge exoplaneten, og har fundet længden på en dag på exoplaneten.

Et døgn er defineret som den tid, det tager en klode at dreje en gang rund om sig selv, selvom vi på Jorden normalt definerer længden på et døgn til 24 timer, er det dog 23 timer, 56 minutter og 4,1 sekunder.

En meget hurtig planet

Forskerne målte døgnet på Beta Pictoris b til at være otte timer langt, hvilket betyder, at exoplaneten roterer meget hurtigt om sig selv. Ved ækvator har exoplaneten rotationshastighed på næsten 100.000 km/t, hvor Jorden til sammenligning har en rotationshastighed på blot 1.700 km/t ved ækvator.

Jordens rotationshastighed er blevet mindre siden dannelsen, da tidevandskræfter fra Månen har sænket Jordens hastighed. Derfor kan rotationshastigheden af exoplaneten godt blive mindre med tiden.