Nobelprisvinderne i kemi udviklede vild mikroskopi-teknik
Nobelprisen i kemi er netop uddelt til tre forskere, der tilsammen har udviklet et superopløsende mikroskop, som gør det lettere at observere organismer på nano-niveau. En velfortjent sejr, mener dansk forsker.

Her ses de tre vindere af årets nobelpris i kemi. Fra venstre:

Her ses de tre vindere af årets nobelpris i kemi. Fra venstre: Stefan W. Hell, William E. Moerner og Erik Betzig. (Foto: Wikimedia Commons/K. Lowder via Wikimedia Commons/Matt Staley/HHMI)

Årets nobelprisvindere i kemi blev i dag præsenteret ved et pressemøde ved The Royal Swedish Academy of Sciences i Stockholm.

Det blev amerikaneren Erik Betzig fra Jannelia Farm Research Campus og Howard Huges Medical Institute, amerikaneren William E. Moerner fra Stanford University og tyskeren Stefan W. Hell fra Max Plank Institute for Biophysical Chemistry og German Cancer Research Center, som løb med prisen i år.

De tre forskere vinder prisen for deres videreudvikling af det traditionelle mikroskop. Med deres nye såkaldte superopløsende flourescensmikroskop kan forskere observere levende organismer på nano-niveau, hvilket førhen ikke har været muligt. Det betyder i praksis, at man i biologisk, medicinsk  og nanoteknologisk forskning kan se og undersøge små cellestrukturer, som tidligere var umulige at observere.

Forskernes udviklede mikroskop anvender flourescerende lys i stedet for reflekteret lys, som gør det muligt at observere og få detaljerede billeder af levende celler. Førhen var det umuligt med de traditionelle elektronmikroskoper.

Velfortjent sejr

Professor Bo Wegge Laursen fra Kemisk Institut på Københavns Universitet anvender netop den teknik, som de tre forskere vinder nobelprisen for,  i hans daglige arbejde, hvor han undersøger verdenen i nano-skala. Han mener, at det er meget velfortjent, at de tre forskere vinder årets nobelpris i kemi.

»Når man tænker på, hvor vigtig mikroskopi er for al forskning på nanoniveau, er det et stort gennembrud, vi taler om. De tre forskere har brudt et dogme, for tidligere kunne man ikke se noget mindre end cirka 200 nanometer. Med superopløsnings-mikroskopi kan vi nu se detaljer ned til få nanometer.  Det er en meget vigtig opdagelse, fordi der foregår så mange ting i en celle på så lille skala, at vi tidligere ikke har kunne observere det,« siger han.

Klogere på mikroorganismer

På billedet ser man den tydelige forskel mellem de traditionelle mikroskopers observationsbilleder (venstre) og det nye mikroskops detaljerede billeder (højre) (Foto: skærmbillede)

Professor Bo Wegge Laursen forklarer, at det er langt fra de fleste mikroskoper som i dag anvender superopløsning, men at det bliver mere og mere almindeligt, og mikroskoper kan nu købes til forskningsbrug.

»Man bruger teknikken til mange forskellige ting. Blandt andet til at forstå sygdomme og til at lokalisere proteiner og DNA-stumper. Teknikken gør, at vi kan lære meget mere om hvordan celler er opbygget og fungere på nanoskala« siger Bo Wegge Laursen

Du kan læse mere om vinderne af årets nobelpris i kemi på den officielle hjemmeside for nobelprisen.

Lyt her til et interview med Stefan W. Hell, der fortæller hvordan det føles at vinde nobelprisen.