NASA-video afslører CO2-koncentrationer over Jorden
Ved hjælp af en computermodel har NASA lavet en video, der viser kuldioxids færden hen over kloden. Se her, hvem der er de største udledere af drivhusgassen.

Video: NASA

Det er alment kendt, at når vi udleder for meget af drivhusgassen kuldioxid, CO2, tærer det på atmosfæren og øger den globale opvarmning.

Men hvad, du måske ikke ved, er, hvordan kuldioxiden fordeler sig hen over kloden, og i hvilke retninger den bevæger sig rundt.

Læs også: Amerikansk forskning afslører: Jylland er virkelig mørkt

For at illustrere det, har et hold forskere fra NASA lavet en video, de kalder 'Nature Run', som simulerer drivhusgassens færden rundt om Jorden.

Simulationen viser, hvem de største CO2-syndere er. Hen over USA, Kina og Europa er koncentrationen af CO2 størst, som det også bliver forklaret i den fascinerende video herover.

En stigning af CO2-molekyler

Optagelserne og dataen til videoen er indhentet fra maj 2005 til juni 2007.

På daværende tidspunkt lå CO2-niveauet på et sted mellem 375–395 molekyler pr. 1 million luftmolekyler. Da niveauet blev målt tidligere i 2014, var det steget til over 400.

Udover at vise i hvilke geografiske områder, udledningen er størst, viser videoen også, at udledningen af drivhusgassen er påvirket af årstiderne.

Niveauet af kuldioxid er nemlig højst i foråret, mens det styrtdykker hen over sommeren.

Forbedrer forståelsen af udledningskilder

Niveauforskellene skyldes blandt andet fotosyntese, der optager og neutraliserer størstedelen af drivhusgassen.

»Det er fascinerende at se, hvordan lokale udledningskilder og vejrsystemer påvirker koncentrationen af kuldioxiden,« siger Bill Putman, der er leder af projektet hos NASA’s Goddard Space Flight Center i Maryland.

»Simulationer som denne, kombineret med data fra observationer, vil forbedre vores forståelse af både menneskeskabte og naturlige udledningskilder af kuldioxid,« forklarer han.

Videoen viser kuldioxid, der er udledt af både naturlige og menneskeskabte årsager.