Hubble-teleskopet finder hidtil yngste galakse
NASA’s Hubble-teleskop har slået alle rekorder ved at rejse tilbage i tiden og finde den fjerneste galakse hidtil. Galaksen ser ud, som galakser gjorde kort efter Big Bang.

Her ligger den yngste galakse på en skala over tid og rødforskydning. (Illustration: NASA, ESA, B. Robertson (University of California, Santa Cruz), A. Feild (STScI))

Et internationalt hold af astronomer har presset Hubble-teleskopet til det yderste og fundet galaksen GN- z11, der er den fjerneste hidtil. Det skriver NASA i en pressemeddelelse.

Galaksen er så langt væk, at vi ser den, som den så ud 13,4 milliarder år siden - altså bare 400 millioner år efter Big Bang.

»Vi har taget et stort skridt tilbage i tiden, længere end vi nogensinde forventede at være i stand til med Hubble. Vi ser GN-z11 på et tidspunkt, hvor universet kun var tre procent af dets nuværende alder,« fortæller Pascal Oesch fra Yale University, der stod bag udforskningen, til NASA.

Se, hvor galaksen befinder sig, i videoen øverst i artiklen.

Forskerne troede ikke det var muligt at nå så langt ud

Astronomerne er ved at spore sig ind på de allerførste galakser, som var med til at forme universet. De nye observationer fra Hubble tager dem ud i et område, som de først troede ville blive muligt med det kommende James Webb rumteleskop.

Denne måling tyder på, at nogle af de usædvanlige og uventede lyse galakser, som man har fundet gennem tidligere billeder fra Hubble-teleskopet, virkelig befinder sig utroligt langt væk.

I videoen kan du se, hvor galaksen GN- z11 befinder sig. (Video: NASA)

Tidligere har forskerne nemlig estimeret GN-z11’s afstand ved at kigge på dens farve på billede fra Hubble-teleskopet og NASA’s Spitzer Space Telescope.

Men nu har man for første gang brugt Hubble’s såkaldte Wide Field Camera 3 til at måle afstanden til GN z-11 ved hjælp af spektroskopi - dvs. at dele lyset ind i farver.

Astronomer måler afstande til fjerne galakser ved at bestemme ‘rødforskydning.’

Rødforskydning er et fænomen, som opstår på grund af universets udvidelse. Alle de fjerne objekter, vi kan se, ser ud til at være på vej væk fra os, fordi deres lys strækkes til længere og rødere bølgelængder, efterhånden som det rejser gennem det udvidede rum for at nå vores teleskoper.

Altså, jo større rødforskydning, des længere væk befinder galaksen sig.

Hubble-teleskopet slår alle rekorder - for nu

»Vores spektroskopiske observationer afslører, at galaksen er længere væk, end vi oprindeligt troede, lige ved grænsen til, hvad Hubble kan observere,« siger Gabriel Brammer, der er andenforfatter til studiet.

De nye observationer fra Hubble tager dem ud i et område, som de først troede ville blive muligt med det kommende James Webb rumteleskop, som forventes at være klar til opsendelse i oktober 2018. (Foto: Shutterstock)

Før astronomerne afgjorde afstanden til GN-z11, var den fjerneste galakse målt gennem spektroskopi til at have en rødforskydning på 8,68 (hvilket svarer til 13,2 milliarder år siden).

Nu har holdet bekræftet, at GN-z11 har en rødforskydning på 11,1, hvilket er næsten 200 millioner år tættere på Big Bang.

»Det er en utrolig bedrift for Hubble. Den har formået at slå alle de andre tidligere rekorder fra langt større teleskoper her på Jorden. Denne rekord vil højst sandsynligt holde, indtil James Webb Space Teleskopet bliver sendt afsted« siger Pieter van Dokkum fra Yale University, til NASA.

Der er store forventninger til James Webb Space Telescope, eller JWST, som er blandt den næste generation af rumteleskoper, der i øjeblikket er under konstruktion.

Teleskopet forventes at være klar til opsendelse i oktober 2018, og det vil være i stand til at bringe hidtil usete klare infrarøde billeder, der netop kan bruges til at se objekter, som befinder sig langt ude i universet.

Du kan læse mere om JWST i aritklen ‘James Webb-Teleskopet består årets første prøve.’