Fortidskryb havde øjne i siden
Sensationelle røntgenbilleder af et usædvanligt velbevaret og ældgammelt spindler-fossil afslører at en såkaldt mejer havde øjne i siden.

Foto: Paris NHM/Russell Garwood

Mejere har otte ben ligesom edderkoppen, men den har ikke otte øjne. Den kan derfor ikke kategoriseres som en edderkop. Mejere tilhører klassen Opiliones, og edderkopper tilhører klassen Araneae. Foto: Paris NHM/Russell Garwood

Fundet af en 305 millioner år gammel forstenet kryb afslører, at leddyret med de mange og lange stænger oprindeligt havde hele to par stirrende øjne.

Det stankelbenslignende kryb som kaldes en mejer (Hastocularis argus), havde nemlig øjne i siden.

Ved hjælp af røntgenbilleder kan forskere afsløre, at de både havde et sæt medianøjne, altså i hovedet, og et sæt laterale øjne, altså øjne på siden af kroppen. Forskere konkluderer derfor, at fortidens mejere på afgørende områder afviger fra nutidens kriblende bæster, der kun har et sæt øjne - i hovedet.

Ny røntgenteknik har gjort opdagelsen mulig

Mejere tilhører en gruppe af leddyr kaldet spindlere. Gruppen omfatter også edderkopper, mider og skorpioner.
Ifølge Gyldendals Encyklopædi findes der 18 arter af mejere i Danmark. Navnet hentyder til de lange andet par bens "mejende" bevægelser.
Mejere forveksles tit med stankelben. Du kan kende forskel imellem dem, da voksne spindlere har otte ben, hvorimod voksne insekter 'kun' har seks ben og vinger.

»Dette ekstraordinære fossil har givet os et sjældent og meget detaljeret kig på anatomien på de mejere, der levede for hundreder af millioner af år siden,« fortæller Dr. Russell Garwood ved School of Earth, Atmospheric and Environmental Sciences på Manchester Universitet i en pressemeddelelse.

Dr. Garwood glæder sig over resultaterne, der på grund af en unik røntgen-teknik har gjort det muligt at foretage noget nær et kvantespring i forskernes forståelse af mejernes evolutionære udvikling. Og fostre fra levende mejere understøtter de spektakulære resultater, da de har vist sig at indeholde levn fra strukturerne af laterale øjne.

Du kan læse mere om resultaterne af forskningen, der er offentliggjort i tidsskriftet Current Biology.