Forskere aflurer farlige proteiners hemmelighed
Ny opdagelse fra danske bakterie-forskere forklarer farlige proteiners sygdomsfremkaldende virkning og baner vej for nyttig brug af de såkaldte amyloider.

Elektronmikroskopisk billede af amyloid (pil) i Pseudomonas fluoescens. (Foto: professor Gunna Christensen, Institut for Medicinsk Mikrobiologi, Aarhus Universitet)

Forskere ved Aarhus Universitet og Aalborg Universitet har opdaget en ny gruppe proteiner i bakteriegruppen Pseudomonas, der danner små trådlignende strukturer - såkaldte fibriller - på bakteriens overflade.

Opdagelsen giver øget indsigt i, hvordan naturen på kontrolleret vis fremstiller disse ellers farlige amyloid-proteiner.

De nye forskningsresultater er netop offentliggjort i tidsskriftet Molecular Microbiology, og kan måske hjælpe til at forstå, hvordan man kan bekæmpe skadeligt amyloid.

Opdagelsen kan få betydning ved sygdomme som Parkinsons og Alzheimers, hvor hjernen langsomt dør, fordi nervecellerne danner proteiner, som langsomt begynder at klumpe sig sammen og ophobes.

Obduktioner viser, at de ramte patienters hjerner er fulde af aflejringer, som af historiske grunde kaldes amyloid, fordi man oprindelig syntes, at de mindede om stivelse (amylose).

Der er adskillige andre sygdomme, hvor amyloid også optræder, og i alle tilfælde er der tale om 'fejlprogrammeret' protein, som afviger fra sin normale struktur og så at sige forvilder sig ind i en forkert og farlig del af 'strukturverdenen'.

Bakteriegruppen pseudomonas, hvor de to forskningsgruper nu har opdaget en helt ny gruppe af amyloid-dannende stoffer, er ikke en hvilken som helst bakteriegruppe.

Et af de fremmeste medlemmer er pseudomonas aeruginosa, en sygdomsfremkaldende bakterie, som blandt andet angriber lungevævet hos patienter, der lider af cystisk fibrose.

»Opdagelsen af pseudomonas amyloidet kan hjælpe os videre på mange måder. Vi har allerede vist, at det spiller en rolle i bakteriers evne til at kolonisere overflader. Måske har det også betydning for pseudomonas' evne til at invadere lungevæv,« siger professor Daniel Otzen fra Molekylærbiologisk Institut og det tværvidenskabelige iNANO center ved Aarhus Universitet.

»I sidste ende kan det måske hjælpe os til at finde ud af, hvordan vi bedst sætter en kæp i hjulet på processen. Det er i hvert fald en værdifuld modvægt til det arbejde, som min gruppe sammen med andre udfører for at udvikle stoffer, der kan modvirke protein-sammenklumpning ved Parkinsons sygdom, fortæller professor Daniel Otzen.

Organisation af Pseudomonas amyloid operonet fap. Amyloidet dannes af det gule FapC protein, som består af 3 gentagne sekvenser (R1-R3) adskilt af to linker regioner L1 og L2.