Energikilde for liv fundet på Jupiters måne
En mulig energikilde, der er nødvendig for liv, ser ud til at være til stede på Jupiters ismåne Europa.

Månen Europa der kredser om Jupiter. (Kilde: Wikipedia)

Europa er en af de fire store Galileiske måner, der kredser om Jupiter.

Jupiter har 67 kendte måner og er den planet i vores Solsystem med flest kendte måner.

De fire store måner; Europa, Callisto, Ganymedes og Io blev opdaget af Galileo Galilei i 1610, da han vendte sin stjernekikkert mod den store planet. De fire måner kan i dag ses igennem en helt almindelig håndkikkert.

Europa har været i astronomernes søgelys

Europa er den mindste af de fire store måner og har længe været i astronomernes søgelys. Månen er nemlig dækket af et tykt lag vand-is, og under dette lag af is findes et flydende hav.

Ved at kigge på Europa i infrarødt lys, har astronomerne fundet en rimelig stor mængde brintoverilte over isen.

Hvis brintoverilten blandes med vandet, der ligger under det tykke is-lag, kan dette være en vigtig energikilde for liv, hvis det eksisterer på Europa.

Når brintoverilte blandes med vand, frigiver det nemlig ilt.