Bakterier i luften påvirker klimaet
Et dansk forskerhold kigger i øjeblikket på bakterier i atmosfæren. Det gør de, fordi bakterier spiller en rolle i klimaforandringerne.

Det ser ud til, at bakterier har en indvirken på klimaet. Tidligere har forskere og meterologer kigget på støvpartikler, planteorganismer og alle mulige andre små partikler, men ignoreret bakteriers rolle i klimaet.

Men bakterier i luften omkring Nuuk indeholder blandt andet proteiner, som får frysetemperaturen i vanddråber i atmosfæren til at stige. Det er med til at stimulere nedbøren i området.

Fra støvsuger til bakteriersuger

Et forskerhold fra Aarhus Universitet sejler, kravler og flyver rundt i det Grøndlandske landskab for at samle bakterieprøver ind. Det er ikke noget avanceret high-tech udstyr, som holdet bruger - nej, det er nemlig nogle helt almindelige støvsugere fra Silvan. Kun en smule ombyggede.

Se videoen ovenover og få en forklaring på de nye forskerskridt fra lektor hos Institut for Bioscience Kaj Finster og se, hvordan holdet arbejder, og hvilke omgivelser de er i.