Astronomer spotter for første gang lys omkring et sort hul
Selvom sorte huller er kendte for at suge alt til sig, også lys, har forskere for første gang set et flimrende lys omkring et sort hul. Har du en almindelig stjernekikkert, kan du være heldig at se fænomenet.

Når et sort hul opstår i universet, viser det ingen nåde. Støv, gas og lys bliver alt sammen suget ind, uden mulighed for at undslippe. Og dog.

Et hold internationale astronomer har nemlig oberserveret lys ved det sorte hul V404 Cygni i stjernebilledet Svanen. Desuden kan dette lys, ret overraskende, ses med en helt almindelig stjernekikkert.

»Disse resultater betyder, at vi faktisk kan studere fysiske fænomener i nærheden af sorte huller bare ved at bruge et almindeligt optisk teleskop uden røntgen- og gammastrålefiltre,« siger Mariko Kimura, der er astronom ved Kyoto Univrsity i Japan, til Space.com.

Du kan i videoen ovenover se optagelser af lyset rundt om V404 Cygni 7.800 lysår borte fra Jorden.

Friktion overopheder gas og støv

Det store spørgsmål er så, hvordan der kan være lys omkring et sort hul.

Svaret er: friktion. For 40 år siden fandt forskere ud af, at sorte huller vokser i en proces, der kaldes akkretion eller tilvækst. I en skive uden om det sorte hul vil støv og gas blive slynget rundt og til sidst blive opslugt af det sorte hul. I den proces har forskere nu fundet ud af, at materialet er udsat for så store friktionskræfter, at materialet i den såkaldte tilvækstsskive bliver opvarmet til omkring 10 millioner grader.

Denne ophedning af materialet gør, at det udsender et klart, flimrende lys, som kan observeres gennem et optisk teleskop. Og det er det lys, som forskere for første gang har observeret ved det sorte hul V404 Cygni.

Optisk lys kom efter et udbrud af røntgenstråler

I 2015 havde det sorte hul et udbrud af røntgenstråler, som varede i cirka to uger. Med et røntgenteleskop kunne udbruddet tydeligt ses, og det lyste op som et af de klareste udbrud i universet. Men det var ikke overraskende. Det kom først efter udbruddet.

Det sorte hul begyndte nemlig at udsende et flimrende lys, der skiftevis varede mellem 100 sekunder til 150 minutter. Forskerne var altså utroligt heldige, at de rent faktisk fangede det sorte hul på det rette tidspunkt til at observere det flimrende lys.

Det optiske lys kan ses med et almindeligt teleskop, og derfor opfordrer forskerne almindelige mennesker til at deltage i den astronomiske forskning.

»Vi vil rigtig gerne have, at flere mennesker deltager i de her optiske observationer af systemer med sorte huller,« siger Mariko Kimura til Space.com.