Hundehvalpe fødes med genetisk evne til at forstå mennesker
Hunde sociale evner genetisk

Nååhr! Det er ikke så mærkeligt, at hunden er vores bedste ven. Et amerikansk studie viser, at mindst 40 procent af hundehvalpe udviser en særlig genetisk evne til kunne forstå mennesker. (Foto: Shutterstock).

04 juni 2021

Allerede efter otte uger på Jorden kan de fleste hundehvalpe forstå, når mennesker peger på ting eller vil have dem til at gøre noget særligt.

Over tusindvis af år har mennesket gjort hunden tam, og ifølge et nyt studie har vores firbenede ven udviklet en genetisk evne til at genkende menneskers kropssprog.

»Der var evidens for, at voksne hunde har tydelige sociale evner, men i vores studie har vi fundet beviser for, at hvalpe – lidt ligesom mennesker – er biologisk forberedte til at interagere socialt med andre,« Emily Bray, der er post.doc i antropologi ved University of Arizona, i en pressemeddelelse.

Selvom der er individuelle faktorer, der spiller ind i hvert enkelt forhold mellem hunde og mennesker, stammer mindst 40 procent af denne særlige evne hos hunde fra genetik, lyder det ifølge forskerne.

I det amerikanske studie så forskerne nærmere på 375 hundehvalpe, der alle var 8 uger gamle og af racerne golden retriever og labrador.

I eksperimentet havde hundehvalpen til opgave at finde en godbid.

Denne godbid gemte sig under en kop, og forskerne fandt frem til, at hundene i 70 procent af tilfældene havde nemmere ved at finde maden, hvis en person pegede på koppen.

I en kontrolgruppe skulle hundene forsøge at finde maden alene ved hjælp af deres lugtesans, og her var hvalpene betragteligt mindre succesfulde.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Current Biology.