Sådan skaber vi den bedste undervisning
Hvordan kan undervisningen i skolerne forbedres? Videnskab.dk har samlet forskningens bedste bud - de inkluderer bl.a., at lærerne skal engagere sig mere i den enkelte elevs læring, og at moderne teknologi, aktiv læring og flere undervisningstimer kan gøre eleverne dygtigere.

Lærerne skal blandt andet engagere sig mere i den enkeltes elev læring og vise forståelse for elevens behov, hvis undervisningen skal blive bedre. (Foto: Shutterstock)

Det er ikke nemt at være lærer. Kritikken hagler konstant ned over landets undervisningsinstitutioner, og politikerne vender med jævne mellemrum op og ned på undervisernes rammer.

Her på siden har en engelsk professor sågar sagt, at skolerne dræber kreativitet og fremelsker børn med ADHD. Med andre ord: 'Skolerne er syge – hvad kan vi gøre?'

Forskerne kommer heldigvis også underviserne til undsætning med konstruktive råd. Vi har her samlet en række artikler fra Videnskab.dk's arkiv, der handler om, hvordan undervisningen kan blive bedre:

Lærerne skal engagere sig og forstå eleverne

Det er dog ikke så ligetil, viser en dansk undersøgelse, hvor 5.000 gymnasie-elever gav deres bud på, hvordan de får den perfekte undervisning.

Eleverne efterlyser nemlig vidt forskellige ting: Nogle vil have mere fysisk udfoldelse ind i undervisningen, andre vil have mere engagement fra deres klassekammerater, og de er også splittede i spørgsmålet om, hvorvidt der skal være mere variation i undervisningsformerne, eller om der bare skal være ren tavleundervisning.

Til gengæld er det mere klart, at dygtige lærere er det vigtigste for undervisningen, viser forskning fra New Zealand, og så er det jo godt, at amerikanske forskere har formuleret opskriften på den perfekte lærer.

Amerikanerne peger på, at elever får mere udbytte af undervisningen, hvis læreren engagerer sig aktivt i den enkelte elevs læring, viser forståelse for elevens behov for uafhængighed og viser, hvordan undervisningen kan bruges i det virkelige liv.

En norsk forsker mener desuden, at lærerne skal blive bedre til at forstå elevkulturen - altså det samspil, der opstår mellem eleverne i klasselokalet. Det er nemlig afgørende for læreren at forstå, hvordan eleverne opfører sig i timerne for at kunne lede en skoleklasse effektivt.

Aktiv læring og flere undervisningstimer giver dygtigere elever

Hvis det virker som en stor mundfuld, er der heldigvis hjælp at hente fra moderne teknologi. Dansk forskning viser nemlig, at computerspil kan forbedre skolernes undervisning, og erfaringer fra 40 folkeskoler viser, at en skole-robot kan lære eleverne at programmere.

På universiteterne vil de studerende klare sig langt bedre, hvis de undervises gennem aktiv læring, hvor de selv kommer på banen og løser opgaver, fremfor blot at lytte til læreren, siger en dansk forsker, der mener, at universiteterne bør droppe de traditionelle forelæsninger.

Men måske handler det ikke kun om, hvordan eleverne undervises, men også om noget så simpelt som, hvor meget de undervises. Dansk forskning viser nemlig, at flere timer i folkeskolen gør 9.-klasseseleverne - og især pigerne - bedre til matematik. Forskernes konklusion er derfor, at mere undervisning giver højere karakterer.

Lyt på Videnskab.dk!

Hver uge laver vi digital radio, der udkommer i form af en podcast, hvor vi går i dybden med aktuelle emner fra forskningens verden. Du kan lytte til den nyeste podcast i afspilleren herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Har du en iPhone eller iPad, kan du finde vores podcasts i iTunes og afspille dem i Apples podcast app. Bruger du Android, kan du med fordel bruge SoundClouds app.
Du kan se alle vores podcast-artikler her eller se hele playlisten på SoundCloud