Piger mobber mere på nettet
Piger er involveret i en større del af mobningen på nettet, end i mobning i skolegården – både som mobber og som mobbeoffer.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Mobning på internettet har en anden kønsprofil end traditionel mobning, viser ny forskning fra Karlstads Universitet.

Mens ”traditionelle" mobbere oftere er drenge end piger, er der en mere jævn kønsfordeling blandt internetmobbere.

Og piger er også mere udsatte som mobbeofre på nettet end i traditionel mobning.

I en ny ph.d.-afhandling har Linda Beckman undersøgt forskellen mellem mobning på internettet og traditionel mobning. Måske spiller drenge og pigers forskellige internetvaner ind, foreslår hun.

Piger kommunikerer mere på nettet

»Tidligere forskning har vist, at drenge hovedsageligt spiller spil og lignende på internettet. Piger kommunikerer med andre og bruger sociale medier og blogs, hvor de kan lægge kommentarer og billeder ud.«

Linda Beckman tror der kan være en sammenhæng her. Måske har de steder, som pigerne opsøger, generelt lidt større mobberisiko.

»Mere interaktion med andre betyder ikke mere mobning i sig selv, men risikoen for at blive udsat for mobning stiger simpelthen, fordi du opsøger hjemmesider, hvor andre – måske med mindre gode intentioner – også er,« siger hun til forskning.no.

Anonymitet på nettet fører til mere mobning

Linda Beckmans afhandling bygger på tre spørgeundersøgelser blandt mere end 3.800 unge i alderen 13-15 år i Värmland. Desuden har hun haft samtaler med fire fokusgrupper og 16 miljøarbejdere og skolesundhedsplejersker.

Anonymitet og offentliggørelse er to faktorer, som adskiller internetmobning fra traditionel mobning, mener hun. Måske er det sådan, at anonymiteten fører til mere mobning.

»Ja, det er blevet diskuteret som en mulig faktor. Nu er der jo næsten ingen, der er helt anonyme, fordi IP-adressen kan spores, selvom man kan hacke andres konto.«

»Men det gør det jo muligt at holde sig komfortabelt gemt, særligt i forhold til børn og unge, som ikke tør fortælle andre om det, der er sket,« siger Linda Beckman.

Mobning med billede eller video er værst

Tidligere forskning har vist, at teenagere mener, at mobning med billede eller video er værre end mobning ansigt til ansigt, mens mobilsamtaler, sms’er eller e-mail ikke er helt så slemt.

Drenge og pigers forskellige internetvaner kan have en del at skulle have sagt: Drenge spiller mest spil, mens piger færden online som oftest handler om kommunikation i en eller anden form. (Foto: Colourbox)

Selvom der har været stor opmærksomhed omkring internetmobning, antyder de fleste undersøgelser, at det fortsat er traditionel mobning, der er mest udbredt.

Og forskellene til trods er internetmobning og traditionel mobning trods alt to sider af samme sag, argumenterer Linda Beckman i sin afhandling.

Værst for dem, der både mobber og bliver mobbet

Dem, der både mobber og bliver mobbet, såkaldte bully-victims, skilte sig på flere måder ud for den svenske forsker. Meget tydede på, at de ikke havde det så godt.

Linda Beckmans forskning viser, at psykosomatiske problemer, altså kropslige gener, som man ikke kan finde fysiske årsager til, var mere udbredt i denne gruppe, end hos andre.

Der var større sandsynlighed for, at funktionshæmmede piger – forskellige typer af reducerede funktioner, som fører til problemer i skolen – var udsat for mobning end andre piger.

Men personer med sådanne problemer havnede også ofte i gruppen af dem, der både mobber og er mobbeofre.

»Den stærkeste forbindelse viste sig at være for den gruppe, som både mobber og bliver mobbet, og specielt for de bully-victims, der er involveret i både traditionel mobning og internetmobning.«

»Bully-victims er en specielt sårbar gruppe, som skiller sig ud i de fleste sammenhænge, og ofte har det svært,« siger Linda Beckman til forskning.no.

Mobbearbejde i skolen

Hun undersøgte også, hvordan skoler taklede mobbeudfordringen.

»Internetmobning udfordrer skolen på nye måder, og forhåbningen er, at denne afhandling får skoler til at diskutere dette problem og se, hvordan de kan forene deres ressourcer i arbejdet.«

»At give elever en tryg og sikker skolegang kan styrke deres psykiske helbred og påvirker deres udvikling og perspektiv på omverdenen. Mobning er derfor et særligt vigtigt problem at takle – uanset om det sker on- eller offline.«
 

© forskning.no Oversættelse: Julie M. Ingemansson

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Danske corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs mere om blandt andet det mikroskopfoto, som du kan se herunder.


Annonce: