Neutrale cigaretpakker kan give færre rygere
Det er ikke så cool at hive en smøg op af en farveløs pakke uden design, mener unge nordmænd. Neutrale cigaretpakker kan derfor reducere rygning blandt unge.

Uden farver, logo og skrifttyper forsvinder associationerne knyttet til pakkerne i høj grad. (Foto: Sirus)

Uden farver, logo og skrifttyper forsvinder associationerne knyttet til pakkerne i høj grad. (Foto: Sirus)

»Dokumenter fra tobaksindustrien viser, at pakkedesign – altså cigaretpakkernes udseende - er en central del af tobaksindustriens branding,« fortæller forsker Janne Scheffels.

Sammen med kollegaer på det norske Statens institutt for rusmiddelforskning (Sirus), har hun undersøgt, hvilken rolle designet på cigaretpakkerne spiller i opbygning og kommunikation af brands.

Forskerne ønskede at vide, i hvilket omfang folk skelner mellem forskellige pakkedesigns, og hvordan en neutralisering af pakker påvirker deres skelnen.

Design er vigtigt i markedsføringen

Forskerne lod 11 fokusgrupper se cigaretpakker, der fik gradvist færre brand-opbyggende designelementer såsom logo, farver og skrifttyper. Pakkerne blev således mere og mere neutrale.

Neutrale cigaretpakker profilerer ikke længere mærkevaren, forklarer Janne Scheffels:

»Uden farver, logoer og skrifttyper forsvinder mange af associationerne til produktet, som er afgørende for kommunikationen af de forskellige tobaksmærkers identitet.«

Hun fortæller, at de fleste daglige rygere i forsøget ikke mente, at neutrale cigaretpakker ville få dem til at stoppe med at ryge. Samtidig sagde mange dog, at de troede, at neutrale pakker kunne føre til, at andre ikke begyndte at ryge.

Mindre positive over for neutrale pakker

I en anden undersøgelse blev 1.000 unge og unge voksne i alderen 15-22 år vist billeder af enten almindelige eller neutrale pakker. Derefter blev de bedt om at vurdere produktets appel, smag og skadelighed.

»Resultaterne tyder på, at cigaretpakker med design kommunikerer på en måde, som gør, at forbrugerne kan identificere sig med og skelne mellem brands,« siger Janne Scheffels.

Undersøgelsen viste også, at neutrale pakker blev evalueret mindre positivt end pakker med design.

Resultaterne indikerer, at neutrale pakker kan hjælpe med at reducere brand-opbygningens reklameeffekt for tobaksvarer.

Neutral emballage kan også modvirke misforståelser om, at nogle produkter er mindre skadelige end andre.

Neutrale pakker er ikke så cool

Sirus-forskerne har også undersøgt, hvad, unge og unge voksne synes, kendetegner mennesker, der ryger almindelige cigaretpakker, cigaretpakker med mindre design end normalt eller cigaretpakker uden design.

Rygere blev sorteret efter, hvor cool, sofistikerede, tynde, populære og glamourøse deltagere mente, at de var.

»Målet med denne undersøgelse var at undersøge, hvordan cigaretpakke-design påvirker ungdommens opfattelse af typiske rygere,« siger forsker Ingeborg Lund.

Analyserne viste, at unge har færrest positive tanker om dem, der ryger cigaretter fra neutrale pakker.

»Det indebærer, at man ikke længere kan signalere tilhørsforhold til de attraktive grupper ved at begynde at ryge. Dermed kan en overgang til neutrale cigaretpakker også gøre det at begynde at ryge mindre tiltrækkende for unge og unge voksne,« konkluderer Ingeborg Lund.

© forskning.no Oversættelse: Jonas Salomonsen

Den engelske kræftforening Cancer Research UK har lavet en film om, hvordan børn oplever cigaretpakker.

Forskning i neutral emballage

Forskere ved Sirus har bidraget til en systematisk gennemgang af international forskning om neutral indpakning af tobaksvarer. Gennemgangen blev udført af forskere i Storbritannien i 2012.

Nogle af fundene i gennemgangen er:

  • I alle studier, der undersøgte appel/tiltrækningskraft, var neutrale pakker bedømt som mindre attraktive end tilsvarende pakker med logo/brand-design (almindelige pakker).
     
  • Neutrale pakker blev anset for at indeholde et produkt af ringere kvalitet og dårligere smag.
     
  • Positive indtryk af rygeridentitet og personligstræk, der blev knyttet til specifikke tobaksmærker, blev svækket eller forsvandt helt med neutral emballage.
     
  • Ikke-rygere og unge reagerede mere negativt på neutrale pakker end rygere og ældre personer.
     
  • Et klart flertal af undersøgelserne konkluderede, at sundhedsadvarsler blev mere synlige eller fremtrædende i neutrale pakker sammenlignet med almindelige pakker.
     
  • Neutral emballage syntes at øge de negative følelser, der er forbundet med rygning. En generel opfattelse hos publikum var ofte, at neutrale pakker kan hjælpe til at forebygge, at unge mennesker begynder at ryge, og sørge for at etablerede rygere stopper.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcasts herunder. Du kan også findes os i din podcast-app under navnet 'Videnskab.dk Podcast'.

Videnskabsbilleder

Se de flotteste forskningsfotos på vores Instagram-profil, og læs om det betagende billede af nordlys taget over Limfjorden her.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med omkring en million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk