Forsvunden mega-by på størrelse med Manhattan fundet i Mexico
Kilde:
16 februar 2018

En vild laser-teknologi har de seneste år givet arkæologer en unik kortlægning af den ene antikke centralamerikanske by efter den anden.

Det seneste skud på stammen findes i det vestlige Mexico, hvor en by fra år 900, der menes at have tilhørt purépecha-folket - en rivaliserende stamme til aztekerne - er kortlagt, skriver theguardian.com.

Byen hedder Angamuco, og blev egentlig opdaget i 2007, men arkæologerne har ikke kunnet få det fulde overblik over den før nu.

Især Angamucos størrelse imponerer arkæologerne. Byen er således dobbelt så stor som purépecha-folkets kendte hovedstad, Tzintzuntzan, og er den største kendte by fra den mesoamerikanske periode i det vestlige Mexico.

»Det her er et kæmpeområde med en masse mennesker og en masse arkitektoniske fundamenter. Hvis du regner på det, så findes der fundamentet til omkring 40.000 bygninger, hvilket er nogenlunde det samme som på Manhattan,« fortæller Chris Fisher, arkæolog ved Colorado State University, som har været indblandet i opdagelserne, til theguardian.com.

Han mener, at der kan have boet op til 100.000 mennesker i byen, da den havde sine velmagtsdage fra omkring år 1000 til år 1350.

Den avancerede laser-teknologi, som er blevet brugt til at kortlægge byen, er de seneste måneder også blevet brugt til at kortlægge to store maya-byer i Guatemala.

Teknologien fungerer ved, at forskerne flyver ind over et område og skyder millioner af laserstråler mod jordoverfladen. Strålerne bliver herefter kastet tilbage til helikopteren, hvorved forskerne kan måle afstanden til jordoverfladen.