Klimaforandringerne i Grønland truer vikingehistorien: »Det er et kæmpe problem«
Grønland klimaforandringer vikingetiden arkæologi

Her ses halvøen Kangeq, der ligger lidt udenfor Nuuk. Det er et af de arkæologiske områder, der er i fare for at forsvinde. (Foto: Jørgen Hollesen / Nationalmuseet)

12 juli 2019

Hvis isen i Grønland fortsætter med at smelte, som den gør nu, så vil det have konsekvenser for en stor del af den vikingehistoriske kulturarv.

Det vurderer danske forskere fra Nationalmuseet i et nyt studie, skriver Scientific American.

Af alle arkæologiske områder i Grønland er vikingernes bosættelser i størst fare for at forsvinde som konsekvens af klimaforandringerne.

Vurderingen fra forskerne går på, at 70 procent af det organiske materiale i områderne risikerer at gå i forrådnelse og dermed vil forfalde, når vi rammer kalenderåret 2100.

Når jordbunden bliver varmere vil det nemlig skabe flere frostfrie dage, hvilket vil øge mikrobernes angreb på den skrøbelige, organiske kulturarv, der i sidste ende vil forrådne.

Helt konkret vil vi miste en masse unikt og velbevaret vikingemateriale som hår, tekstiler, knogler, skind og læder.

LÆS OGSÅ: Nyt studie: Afsmeltningen af Grønlands indlandsis er firedoblet på 10 år

Ændringerne sker allerede tæt ved den grønlandske hovedstad, Nuuk, fortæller Jørgen Hollesen, seniorforsker ved Nationalmuseet, der står bag studiet:

»Her findes nogle af de områder, hvor, vi ved, at man fandt en masse artefakter og en masse knogler for 40 år siden, men i dag kan vi se, at der ikke er meget af det tilbage. Der var knogler engang, men nu er det bare finkornet grød,« siger han til Scientific American.

»Det er et kæmpe og tydeligt pan-arktisk (gældende for hele Arktis, red.) problem,« siger arkæolog ved University of Alaska Fairbanks Anne Jensen, der ikke har været involveret i det nye studie.

Det er ikke kun risikoen for forrådnelse, der truer den unikke nordiske kulturarv i Grønland. Hvis temperaturstigningerne fortsætter, vil erosion og vandstigning også hensætte bosættelserne i sump, mens den nye vegetation også kan beskadige områderne.