Innovative mennesker har haft en kreativ barndom
Kreativitet i barndommen er en ingrediens, som afgør, om børn bliver veluddannede innovative voksne. Det mener amerikanske forskere på baggrund af en ny undersøgelse.

Innovative voksne har været kreative som børn. Det viser en ny amerikansk undersøgelse. (Foto: Colourbox)

Innovative voksne har været kreative som børn. Det viser en ny amerikansk undersøgelse. (Foto: Colourbox)

Klaverspil, sjove skriblerier og det at skrue en radio fra hinanden i barndommen er måske det, der skal til for, at vores børn bliver skarpe hjerner med gode idéer. Det mener de amerikanske forskere bag en ny undersøgelse.

Forskerne kunne med en spørgeskema-undersøgelse konstatere, at eliten af de veluddannede som regel har haft en barndom, hvor kreativitet spillede en stor rolle. 

»Der er større sandsynlighed for, at du er innovativ som voksen, hvis du tidligt i din barndom er er begyndt med det, og hvis du har fortsat udøvelsen af det kreative igennem ungdommen og frem til voksenlivet. Det var vi overraskede over,« siger hovedforfatteren til studiet Rex LaMore til Videnskab.dk. Rex LaMore er chef for Center for Community and Economic Development på Michigan State University.

Han understreger dog, at studiet ikke beviser, at der er en årsagssammenhæng mellem kreativitet og innovation, men blot at de to faktorer er tilstede samtidigt. Det vil sige, at det ikke nødvendigvis er de kreative udfoldelser i sig selv, der gør folk innovative.

Musikkundskaber hos 93 procent af de innovative voksne

De amerikanske forskere studerede baggrunden hos tidligere studerende, som havde fået elite-kandidatuddannelser i naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab eller matematik på Michigan State University i perioden 1990 til 1995. Cirka 200 af de tidligere elite-elever svarede på et spørgeskema, som forskerne sendte ud til dem per email.

De studerende innovative evner blev målt i forhold til, hvor mange patenter de havde fået, hvor mange virksomheder de havde skabt eller hvor mange videnskabelige artikler, de havde fået publiceret.

Resultaterne viste blandt andet:

  • 93 procent af deltagerne i studiet havde på et eller andet tidspunkt i deres liv fået musikundervisning. Det samme gælder kun for 34 procent af den voksne amerikanske befolkning.
     
  • Deltagerne i studiet rapporterede også i højere grad end den almindelige amerikaner at have dyrket billedkunst, dans, skuespil eller at have forsøgt sig med kreativ skrivning.
     
  • De forsøgsdeltagere, der som børn havde leget med elektronik eller hamret i metal, havde med 42 procent større sandsynlighed et patent, når de blev voksne.
     
  • Forsøgsdeltagere, som havde beskæftiget sig med fotografi i deres barndom havde 30 procent større sandsynlighed for eje deres egen virksomhed som voksne.

Forskerne mener, at årsagen til sammenfaldet er, at kreative aktiviteter fostrer tanker ud-af-boksen, og at dyrkelsen af kreativitet styrker vores evner til at løse komplekse problemer.

Desuden kunne de vise, at det også havde betydning, hvor længe folk blev ved med at dyrke deres kreative sider.

Vores undersøgelse viser, hvor vigtigt det er, at beslutningstagerne tilbyder børn muligheden for at udfolde sig i et kreativt miljø, og at vi bliver ved med støtte dem i det op igennem ungdom og voksenliv. Kun på den måde kan vi fostre de kreative og opfindsomme hjerner, som vi har brug for i fremtiden

Rex LaMore

»Det mest interessante i vores undersøgelse var, hvor vigtigt det var vedvarende at deltage i kreative aktiviteter igennem barndom, ungdom og voksenliv,« konstaterer Rex Lamore.

Tal gør indtryk på dansk forsker

Lektor i innovation og kreativitet Lotte Darsø fra Aarhus Universitet forsker i netop kreativitet og innovation. Hun fortæller, at hovedpointen i den amerikanske undersøgelse langt fra er ny.

»Men de er mere præcise, end jeg har set tidligere, med at sige, hvad det innovative har mundet ud i. Altså at kandidaterne for eksempel har skabt virksomheder. Det er mere specifikke resultater, end jeg har set før,« siger Lotte Darsø og fortsætter:

»Derudover er der ret store talmæssige forskelle mellem den almindelige amerikaner og de deltagere i undersøgelsen, der havde udøvet kunst og kreativitet i barndommen.«

Lotte Darsø har dog svært ved at svare på, hvor valide de amerikanske resultater er, da hun ikke har studeret den videnskabelige artikel.

Men hun fortæller, at amerikansk forskning ofte er mest baseret på kvantitative resultater, og at det ud fra kvantitative målinger kan være svært at sige noget om årsagssammenhænge.

Forsker: Beslutningstagere bør satse på kreativitet

Forskeren bag den nye undersøgelse, Rex LaMore, mener dog, at hans studie bør give beslutningstagere anledning til at tænke over, hvor vidt de kreative fag er et godt sted at skære ned på ressourcerne.

»Vores undersøgelse viser, hvor vigtigt det er, at beslutningstagerne tilbyder børn muligheden for at udfolde sig i et kreativt miljø, og at vi bliver ved med støtte dem i det op igennem ungdom og voksenliv. Kun på den måde kan vi fostre de kreative og opfindsomme hjerner, som vi har brug for i fremtiden,« siger han til Videnskab.dk.

Rex LaMore og kollegaerne er netop ved at lægge sidste hånd på undersøgelse af, hvad det betyder for voksne menneskers innovationsevne at arbejde i et miljø, hvor man kan udfolde sig kreativt.
 

Hovedkonklusionerne i det amerikanske studie

I abstraktet til den videnskabelige artikel konkluderer de amerikanske forskere at:

  • Ingeniører og folk med kandidatuddannelser i naturvidenskab, teknologi og matematik har som voksne med større sandsynlighed tilegnet sig kunstneriske og kunsthåndværksmæssige færdigheder end den gennemsnitlige amerikaner.
     
  • Kunstneriske og kunsthåndværksmæssige færdigheder er korrelateret til evnen til at skabe patenterede opfindelser og iværksætte nye virksomheder. Der er altså et sammenfald mellem de to faktorer men ikke nødvendigvis en årsagssammenhæng.
     
  • Flertallet af forsøgsdeltagerne mente selv, at deres kreative barndom havde stimuleret dem til at blive innovative voksne.
     
  • Livslang deltagelse i kunstneriske og kunsthåndværksmæssige aktiviteter påvirker innovatører og entreprenører i væsentlig grad.

Læs mere i abstraktet her
 

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.