Forskere sniger Bob Dylan ind i videnskabelige artikler
Svenske forskere har afsløret, at deres videnskabelige artikler er fyldt med Bob Dylan-referencer. Den besynderlige vane startede for 17 år siden, da et uskyldigt væddemål satte det hele igang.

Bob Dylan giver koncert i Rotterdam i 1978. (Foto: Leahtwosaints)

Bob Dylan-fans vil sandsynligvis trække på smilebåndet nogle gange, hvis de gennemtrevler John Jundberg og Eddie Weitzbergs videnskabelige artikler fra de seneste 17 år.

De svenske forskere har nemlig sneget et væld af Bob Dylan-referencer ind imellem deres lægevidenskabelige mellemregninger. Den særprægede vane startede, da forskerne skulle navngive en artikel om gas i luftvejene og tarmen. Artiklen blev døbt Nitric Oxide and Inflammation: The Answer Is Blowing In the Wind.

»Vi kunne begge to rigtig godt lide Bob Dylan, så da vi gik i gang med at skrive en artikel om målingen af nitrogenoxid gas i luftvejene og tarmen, kom titlen på banen, og den passede perfekt,« udtaler professor Eddie Weitzberg til den svenske avis The Local.

Kolleger ville lege med

Nogle år senere begyndte der for alvor at gå sport i den. De svenske forskere fik nys om, at to af deres kolleger ved Stockholms Karolinska Institut havde skrevet en artikel ved navn 'Blood on the Tracks: A Simple Twist of Fate?', og så var der simpelthen ingen vej tilbage.

En drabelig Dylan-fan-dyst var en realitet.

»Den, der har publiceret flest artikler med Dylan-referencer inden sin pension, vinder en frokost,« siger Jon Lundbeck til the Local.

Danske forskere er ikke helt lige så tossede

Men hvad med herhjemme i Danmark? Er det virkelig kun i Sverige, at forskerne formår at lave spas og løjer i deres videnskabelige artikler?

Videnskab.dk har ringet til nogle danske forskere for at finde ud af, om de selv har prøvet at snige små referencer med ind i deres arbejde.

Tobias Wang, professor ved Institut for Bioscience ved Aarhus Universitet:

Steen Hansen brugte vandet i sin håndvask til at illustrere, hvordan en galaksehob opfører sig - og vandt dermed et væddemål. (Foto: Screendump fra den videnskabelige artikel)

»Jeg har hørt om nogle canadiske forskere, som valgte at bruge ketchup til at fylde blodkar op i et af deres eksperimenter. De har sikkert stået i et laboratorium og ikke lige haft andet, og så har de syntes, at det var da meget sjovt, men også godt vidst, at det var lidt uvidenskabeligt. Så i stedet for at skrive ketchup i deres artikel, så brugte de en obskur reference, så man ikke lige umiddelbart kunne gennemskue, at det var ketchup.«

»Vi blev så selv lidt inspireret af det på et tidspunkt og prøvede at gøre noget lignende, hvor vi prøvede at dække noget op, men jeg kan sgu ikke lige huske, hvad det var, vi fandt på!«

Sebastian Leth, forsker i psykedeliske stoffer ved Department of Drug Design ved Københavns Universitet:

»Haha. Nej, jeg har aldrig gjort noget lignende. Desværre. Det er da ellers en fed og rimeligt syret ting at gøre.«

Steen Hansen, professor ved Niels Bohr Instituttet ved Københavns Universitet.

»Dengang jeg var yngre, havde vi nogle diskussioner om nogle filmcitater, vi ville snige ind – men det var sådan noget, man snakkede om over en øl, og ikke noget nogen af os nogensinde gjorde – så vidt jeg ved da.«

»Et af mine yndlingseksempler på noget i den stil, er den berømte matematiker Noga Alon, som publicerede fem af sine allerbedste artikler med sin datters navn som pseudonym. Efter noget tid blev det opdaget, da der kun findes meget få mennesker, der kan lave den type matematik, men de slap altså igennem til udgivelse. Jeg har faktisk også selv prøvet at udgive noget under et pseudonym, men det nåede aldrig helt så langt!«

»Nå ja, og så lavede jeg engang et væddemål med nogle kollegaer, om jeg kunne publicere et billede af min køkkenvask i en artikel. Jeg vandt!«

Har du selv hørt om sjove eksempler på forskere, der har sneget sangtekster, køkkenvaske, okkulte budskaber eller lignende ind i deres artikler? Så tip os gerne i kommentarfeltet herunder.