Du shopper på samme måde som en fugl, der samler føde
Denne podcast handler om dig og din adfærd, når du køber ind. Lyt med og få svar på, hvordan din shopping-adfærd faktisk stammer fra vores tidlige forfædre, og hvorfor du køber ind efter samme mønster som en fugl, der spiser bær.
shopping adfærd indkøb

Aaah masser af kalorier til den sultne mave. Bliv klogere på, hvorfor du køber, hvad du køber, i denne podcast. (Foto: Shutterstock)

Aaah masser af kalorier til den sultne mave. Bliv klogere på, hvorfor du køber, hvad du køber, i denne podcast. (Foto: Shutterstock)

Du kender med garanti godt det her med, at have været ude og købe ind, og på trods af, at du havde en fin indkøbsliste med, er du alligevel kommet til at købe alt muligt, du egentlig ikke havde brug for.

Måske en pose slik, nogle kiks, to flasker vin, som var på tilbud, og alt for meget pålæg.

Tænk lige tilbage: Var du sulten da, du købte ind? Eller måske helt vildt glad?

Muligvis. Forskning har nemlig vist, at hvis vi er glade, er vi mere positive overfor varer, som er på tilbud, eller sælgeren, som forsøger at besnakke os.

Der er altså større sandsynlighed for, at vi kommer til at købe noget, vi egentlig ikke havde brug for, hvis vi er glade.

Og hvis vi køber ind, når vi er sultne, er vi mere tilbøjelige til at købe for meget og ofte de mere usunde ting, som giver et hurtigt kalorie-kick.

LÆS OGSÅ: Derfor bliver man gnaven, når sulten melder sig

Vi vil have kalorier, når vi er sultne

Det med sulten er der faktisk en ganske god biologisk forklaring på, fortæller professor på Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus Universitet Jacob Lund Orquin i denne uges podcast.

Når vi er sultne, sørger vores hjerne nemlig for, at vi fokuserer på at få mad og gerne noget med højt kalorieindhold. Det er en biologisk mekanisme, som stammer helt tilbage fra vores fjerne forfædre, som vi deler med aberne.

Podcastserie: Vov at Vide sæson 2

Denne podcast er en del af podcastserien 'Vov at vide sæson 2', som er sponsoreret af Danmarks Frie Forskningsfond.

I serien møder vi forskere, som alle har fået en sapere aude-forskningslederbevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Sapere aude er latin og betyder: 'Vov at vide', og bevillingen sigter mod at give yngre topforskere mulighed for at udvikle og styrke deres forskningsideer.

Jacob Lund Qrquin forsker i forbrugeradfærd, og han skal udvikle en matematisk model, som kan forudsige, hvilke produkter i supermarkedet vi med størst sandsynlighed vil få øje på og efterfølgende købe.

Lyt med, og få svar på, hvordan din adfærd i supermarkedet minder om en fugls, og hvilken sammenhæng der er mellem varer i et supermarked og moden frugt i regnskoven.

LÆS OGSÅ: Shopping: Kvinder samler, mænd jager

Lyt til flere afsnit

Efter ugens episode kan det være, du også er sulten på en anden måde, nemlig efter flere podcast-afsnit!

Du kan høre resten af afsnittene fra Vov at Vide sæson 2 her:

Lyt til Vov at Vide sæson 1

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.