Podcast: Gør nationale test skolen dårligere?
De blev lanceret som et objektivt redskab til at følge med i folkeskolens udvikling. Men er de kommet til at styre undervisningen og kulturen for meget? Denne episode af Vov at Vide handler om de omdiskuterede nationale test.

I de nationale test er det blandt andet tanken, at barnet skal 'møde muren'. Altså, få spørgsmål, som er så svære, at barnet ikke kender svaret. Det skulle anspore barnet til at gøre sig mere umage for at lære nyt. (Foto: Shutterstock)

I de nationale test er det blandt andet tanken, at barnet skal 'møde muren'. Altså, få spørgsmål, som er så svære, at barnet ikke kender svaret. Det skulle anspore barnet til at gøre sig mere umage for at lære nyt. (Foto: Shutterstock)

Målet med de nationale test, da de blev indført i 2006, var at skabe en stærk evalueringskultur i folkeskolen, hvor lærerne »systematisk arbejder med at vurdere og reflektere over effekten af undervisningen med henblik på at øge kvaliteten.«

Testene skulle gøre det muligt for den enkelte kommune, skole og klasse at følge med i, hvor dygtige eleverne er, og om den enkelte lærer performer godt.

Podcastserie: Vov at Vide sæson 2

Denne podcast er en del af podcastserien 'Vov at vide sæson 2', som er sponsoreret af Danmarks Frie Forskningsfond.

I serien møder vi forskere, som alle har fået en sapere aude-forskningslederbevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Sapere aude er latin og betyder: 'Vov at vide', og bevillingen sigter mod at give yngre topforskere mulighed for at udvikle og styrke deres forskningsideer.

Hør også: Podcast: 85 procent af vores univers består af mørkt stof, som vi ikke aner, hvad er

Men måske har testene fået en for stor rolle, i selve måden man underviser på?

Det mener Christian Ydesen, som er professor på Aalborg Universitets Center for Uddannelses- og Evalueringsforskning. Han forsker i test og inklusion.

Hør også: Podcast: 85 procent af vores univers består af mørkt stof, som vi ikke aner, hvad er

Nationale test påvirker undervisningen

I sin forskning har han set, hvordan testene smitter af på det pædagogiske arbejde helt ned i børnehaven.

Han har i den forbindelse talt med skoler, som, efter at have klaret sig dårligt i nationale test, har lavet nationale-test-strategier for skolen, hvor de sætter tid af til at undervise eleverne i, hvordan de bliver testet.

På den måde går testene fra at være et objektivt måleredskab til i stedet at blive det man underviser henimod, siger Christian Ydesen.

Det har faktisk fået sit eget begreb; 'Teaching to the test'.

Hør mere i podcasten

Men er det ikke rimeligt nok, at politikerne og skoleledere kan følge med i, hvordan det går med skolerne?

Og kan nationale test ikke få nogle lærere og elever til at stramme sig lidt mere an?

Alt det og meget mere skal vi høre om i denne podcast.

Gik du glip af afsnittene af Vov at Vide-podcasten sæson 1, kan du finde afsnittene her:

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.