Voksne misforstår børns seksualitet
Børn er ikke bange for at sige masser af frække ord, og deres seksuelle adfærd giver ofte anledning til bekymring hos de voksne. Men børnene forstår ikke, hvad de taler om; derfor skal vi passe på, at vi ikke kommer til at forstå deres seksualitet som noget voksent, fortæller forsker.

Børn begynder først at have en voksen forståelse af seksualitet, når de nærmer sig puberteten, påpeger forsker. (Foto: Colorbox)

At kysse, bolle og lave børn.

Selv helt små børn har ofte deres seksuelle verber på plads, og de er sjældent bange for at bruge dem.

Men selvom børnene snakker løs om sex, er det langt fra ensbetydende med, at de forstår, hvad de snakker om, fortæller lektor Katrine Zeuthen, som forsker i børns seksualitet.

»Der er meget fokus på børn og seksualitet i øjeblikket, men vi skal passe på, at vi ikke kommer til at forstå deres seksualitet som noget voksent. De kender måske en masse frække ord, men generelt set begynder de først at forstå, hvad seksualitet er, når de er på vej ind i puberteten,« fortæller lektor Katrine Zeuthen fra Institut for Psykologi på Københavns Universitet.

Voksne misforstår børnene

Katrine Zeuthen påpeger, at voksne mennesker ofte misforstår, hvad seksualitet betyder for de yngste børn i skolen og børnehaven.

»Vi har en tendens til at opfatte børnenes seksualitet som en miniatureudgave af de voksnes seksualitet. Men børnene ved ikke, hvad det vil sige at lave børn, eller hvad et samleje er. De forstår ikke den seksuelle betydning af det,« forklarer Katrine Zeuthen.

Hun får opbakning fra Lone Smidt, som er national projektleder hos organisationen Sex & Samfund. Organisationen afholder i denne uge (uge 6) kampagnen 'Uge Sex', hvor skoler landet over giver seksualundervisning til alle klassetrin – også de yngste.

»Det er vores erfaring, at det med børn, seksualitet og seksualundervisning ofte medfører bekymringer og er forbundet med myter og mange meninger, fordi vi som voksne forstår og tolker børns seksuelle adfærd ud fra vores forståelse af en voksenseksualitet,« siger Lone Smidt fra Sex & Samfund.

Børnenes leg er ikke sex

Både Lone Smidt og lektor Katrine Zeuthen påpeger, at børn i de mindste klasser er nysgerrige over for deres egen og andres kroppe – og det kan udmønte sig i forskellige lege, som voksne fejlagtigt kan opfatte som seksuelle.

Fakta

Seksualundervisning i skolerne

I uge 6 får over 325.000 børn og unge fra skoler og ungdomsuddannelser landet over seksualundervisning i forbindelse med kampagnen 'Uge Sex'.

Læs mere i boksen under artiklen.

»Børn er kropslige og nysgerrige. De opdager, at der er forskelle på hinandens køn, og de er interesserede i hinandens kroppe og i at vise sig selv frem. Det er naturligt, men som voksne kommer vi nemt til at tillægge børnenes adfærd en seksuel betydning, som den slet ikke rummer,« siger lektor Katrine Zeuthen.

Hun påpeger, at børnene godt kan mærke, at deres seksuelt prægede leg eller snak vækker flakkende blikke blandt de voksne - og derfor er det ikke unormalt, at de forsøger at holde legen skjult for de voksne.

»Børnene kan godt mærke, at det er noget, de voksne ikke bare svarer beredvilligt på – det er en del af voksenverdenen, som er lukket for dem. Det gør dem nysgerrige, og de prøver at forstå, hvad det handler om,« siger Katrine Zeuthen.

Voksnes reaktion gør børn blufærdige

Gennem de voksnes reaktioner kan børnene også erfare, at »det med krop og nøgenhed er noget, man skal være en smule blufærdig omkring,« tilføjer Lone Smidt.

Men selvom børnenes leg altså kan minde om de voksnes seksuelle adfærd, så er børnenes tilgang præget af nysgerrighed og spænding - og ikke begær og drifter, forklarer Lone Smidt.

»Børns seksualitet er ubevidst – det vil sige, de tænker på seksualitet og kan opleve fysisk nydelse, men deres seksualitet er mere sanselig. De oplever behagelige og pirrende fornemmelser ved berøring af eksempelvis kønsorganer, men det er ikke noget der har ophidselse og tilfredsstillelse som mål – som en bevidst voksen-seksualitet har,« siger Lone Smidt.

Drenge viste tissemænd og blev bortvist

I november sidste år vakte det stor debat, at to otte-årige drenge var blevet bortvist fra en skole i Horsens, efter at de havde vist deres tissemænd under en leg med en jævnaldrende pige.

Skoleinspektøren bortviste drengene i en uge, fordi han mente at deres adfærd var blufærdighedskrænkende over for pigen. Men den tolkning er et eksempel på en misforståelse af, hvad seksualitet er for børn, mener Lone Smidt.

»Det er en overreaktion at betragte det som en krænkelse – det er, fordi vi kommer til at lægge vores voksne forståelse af sex ned over børnene. For børn i den alder handler det ikke om sex, men om at lege,« siger Lone Smidt.

Seksualundervisningen skal tilpasses til børnene

I denne uge får børn i alle aldre seksualundervisning i forbindelse med kampagnen 'Uge Sex.'

Lektor Katrine Zeuthen fra Københavns Universitet understreger, at der er forskel på børn, og at forældre og lærere så vidt muligt skal tilpasse deres seksualundervisning til børnenes egen nysgerrighed og udvikling.

»Børnene skal ikke have mere at vide end de er parate til at kapere i forhold til deres udviklingstrin. Der er ingen grund til at presse viden ned over dem, som de hellere selv skal have lov til at finde frem til,« siger lektor Katrine Zeuthen.

Hos Sex & Samfund understreger Lone Smidt da også, at undervisningsmaterialet til ’Uge Sex ’er tilpasset til børnenes alderstrin. I de mindste klasser handler undervisningen altså ikke om kondomer og samleje, sådan som den gør i de ældre klasser.

»I de yngste klasser handler det ikke om sex og lyst – den del er helt ude af de små klasser. Det handler mere om relationer, grænser og om kroppen og mangfoldighed - hvordan udvikler kroppen sig, og hvorfor ser jeg anderledes ud end mor og bedstemor,« forklarer Lone Smidt.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.