»Slap af«: Det er ikke farligt, hvis en flue har siddet på din mad
Et nyt studie om bakterier fra fluer har fået medier verden over til at advare mod at spise mad, der har haft besøg af en flue.
fluer spyfluer bakterier mad salmonella

Medier overdriver med deres overskrifter om, at du ALDRIG må spise mad, en flue har siddet på, beroliger en dansk forsker. Det må du godt. (Foto: Shutterstock)

Fluer bærer rundt på mange flere forskellige slags bakterier, end hvad forskere hidtil har troet.

Det viser et nyt studie, som har fået flere medier, herunder Daily Mail og The Telegraph, til at advare mod at spise mad, som har haft besøg af en flue.

Medierne overdriver imidlertid resultatet af studiet, lyder det fra en dansk forsker.

Han mener, at det er hysterisk at droppe madpakken, fordi en flue har siddet på den.

»Få bakterier fra en flue kan ikke gøre dig syg. Man skal typisk have flere tusinde bakterier ind i kroppen for at blive syg, og det formår en flue ikke at afsætte på din mad,« siger lektor Henrik Siegumfeldt, Institut for mikrobiologi og fermentering, Københavns Universitet. Han har ikke deltaget i studiet.

DR Facebook flue mad

Mediers opfordringer om at kassere mad, fluer har siddet på, er stærkt overdrevne, siger dansk forsker. (Screenshot fra DR Nyheders Facebook-profil)

Du kan roligt spise løs af din mad

Det nye studie har indsamlet bakterier fra 116 spy- og almindelige fluer fra tre forskellige kontinenter. Forskerne fandt mere end 600 forskellige slags bakterier på fluerne, hvilket er et udtryk for en høj diversitet af bakterier.

Den største diversitet af bakterier sidder på fødderne og vingerne, og hver berøring med en overflade kan overføre bakterier fra fluen.

»Hvert skridt en flue tager, efterlader en lille koloni af spor, hvis den nye overflade altså understøtter bakteriel vækst,« siger Stephan Schuster, der er forskningsleder på Nanyang Technological University i Singapore og en af forskerne bag studiet i en pressemeddelelse.

Nogle af fluerne bar rundt på sygdomsfremkaldende bakterier, der kan være farlige for mennesker. Men selv hvis en flue med sygdomsfremkaldende bakterier har siddet på din mad, bliver du ikke nødvendigvis syg, siger Henrik Siegumfeldt.

»Problemet opstår først, hvis en flue har nogle sygdomsfremkaldende bakterier, og at de bakterier får lov at sidde på din mad i mange timer, før du spiser det,« siger han.

Kan være potentielle sygdomsspredere

Studiet har vakt opsigt, fordi det er første gang, at forskere har anvendt DNA-sekventeringsmetoder til at undersøge diversiteten af bakterier, står der i pressemedelelsen.

»Vi tror, at studiet kan være med til at vise en hidtil overset mekanisme af overførsler af smitsomme sygdomme til mennesker,« siger en anden af forskerne bag studiet Donald Bryant, professor i biokemi og molekylærbiologi, Penn State University.

Henrik Siegumfeldt er enig i, at fluer potentielt set kan være med til at overføre smitsomme sygdomme til mennesker, men han understreger, at risikoen er »forsvindende lille«, og at medierne bør »slappe af« med at drage så drastiske konklusioner.