Ny lynvaccine kan blive et effektivt våben mod ebola, influenza – og måske kræft
En ny type vaccine med nanopartikler beskytter mus mod ebola, influenza og parasitter. Den kan muligvis også designes til at virke mod kræft. Hvis vaccinen også virker på mennesker, kan den ifølge dansk forsker blive et effektivt våben mod en lang række fremstormende sygdomme.
lyn-vaccine ebola sars kræft bioteknologi sygdomme

En ny vaccine er hurtig at fremstille og kan tilpasses til at beskytte mod alle mulige sygdomme. Et meget interessant fremtidsperspektiv i de nye vacciner er ifølge de amerikanske forskere, at man med den nye teknologi måske kan lave vacciner mod kræft. (Foto: Shutterstock)

Amerikanske forskere har designet en ny type vaccine, der kan tilpasses til at beskytte mod næsten alle tænkelige sygdomme.

Vaccinen, der bruger stumper af arvematerialet RNA fra forskellige virus, bakterier og parasitter, bliver lavet 100 procent syntetisk og kan derfor fremstilles øjeblikkeligt, når der er behov for det.

Ifølge forskerne bag den nye vaccine kan det revolutionere den måde, vi beskytter os mod blandt andet de årlige influenzaer, men også når eksotiske sygdomme pludselig bryder frem, eksempelvis ebola, SARS og fugleinfluenza.

Forskerne har allerede lavet vacciner, som beskytter mod de ovenstående sygdomme, men de forestiller sig også, at de i fremtiden også kan lave vacciner mod kræft.

»Denne metode gør det muligt at lave vacciner mod nye sygdomme på kun syv dage. Det gør, at vi kan reagere på nye sygdomsudbrud hurtigt og løbende lave forbedringer af vacciner for at tilpasse dem til nye behov,« fortæller hovedforfatteren bag den nye opdagelse, lektor Daniel Anderson, fra det prestigefyldte Massachusetts Institute of Technology (MIT) i en mail til Videnskab.dk.

Det nye forskningsresultat er for nylig præsenteret i det videnskabelige tidsskrift PNAS.

LÆS OGSÅ: Sådan virker vacciner

Dansk forsker er imponeret

Ifølge den danske vaccineforsker, professor Jan Pravsgaard Christensen fra Institut for Immunologi og Mikrobiologi på Københavns Universitet, er det nye, amerikanske forskningsresultat meget spændende.

Han har læst det, og specielt mener han, at det er interessant, at man tilsyneladende kan lave de nye vacciner så hurtigt.

»Tager man eksempelvis ebola-udbruddet for nogle år siden, skete det så hurtigt, at vi ikke kunne nå at lave vacciner til at beskytte befolkningen i de smitteramte områder. Heldigvis havde nogle medicinalfirmaer nogle vacciner liggende i skuffen, men med den nye teknologi kan man lave vaccinerne med det samme, når behovet opstår. Det vil være et stort fremskridt,« fortæller Jan Pravsgaard Christensen.

Den danske forsker er også imponeret over, at forskerne har haft succes med at benytte RNA til at fremstille vaccinerne.

»Normalt bliver RNA brudt ned af kroppen i det øjeblik, det kommer derind. Men det er altså lykkedes de amerikanske forskere at få RNAet ind i cellerne og få det til at fungere i den hensigt at skabe en beskyttende effekt,« siger han.

LÆS OGSÅ: Vacciner ændrer immunforsvaret

lyn-vaccine ebola sars kræft bioteknologi sygdomme

Problemet med de hidtige fremstillingsmetoder af vacciner er, at de tager lang tid og derfor kommer til kort ved epidemier, der rammer lynhurtigt, eksempelvis som omkring år 2000, hvor verden blev ramt af et udbrud af SARS. (Foto: Shutterstock)

Normale vacciner tager lang tid at fremstille

Den nye vaccine-type adresserer fundamentale problemer ved den måde, som vacciner bliver fremstillet på i dag.

Langt de fleste vacciner fremstilles ved at uskadeliggøre virus, bakterier eller parasitter (fællesbetegnelse: patogener) og derefter skyde dem ind i kroppen og lade kroppens immunforsvar opbygge en modstand mod dem. Efterfølgende vil kroppen også være immun overfor angreb fra mere potente versioner af det svækkede patogen.

Andre vacciner bliver fremstillet ved at tage enkelte proteiner fra forskellige patogener og benytte dem i vaccinerne.

Problemet med begge disse fremstillingsmetode er, at det tager op imod et halvt år at fremstille en vaccine, da patogenerne først skal dyrkes, typisk inde i hønseæg, hvilket tager månedsvis.

Den fremgangsmåde er derfor problematisk ved blandt andet influenzaepidemier, der rammer lynhurtigt. Den tager også for lang tid, når ebola pludselig bryder frem eller som omkring år 2000, hvor verden blev ramt af et udbrud af SARS.