E-vitamin er den vigtigste antioxidant, men pas på med kosttilskud
Vitamin E beskytter kroppen, men store mængder kan give den stik modsatte effekt.
vitamin e, vitaminer, kost, sundhed

E-vitamin er et af de vitaminer, som, forskningen peger på, det kan være farligt at indtage som kosttilskud. (Foto: Shutterstock)

E-vitamin er et af de vitaminer, som, forskningen peger på, det kan være farligt at indtage som kosttilskud. (Foto: Shutterstock)

E-vitamins mest kendte funktion er som antioxidant.

Det vil sige, at vitaminet beskytter kroppen mod skadelige stoffer, som ellers danner kemiske reaktioner med kroppens DNA, proteiner og fedtstoffer og derved ødelægge dem.

Derfor er det også vigtigt, at vi får E-vitamin nok.

Problemet er dog, at forskere endnu ikke har helt styr på, hvornår nok er nok, og hvornår vi får for meget.

Indtag af E-vitamintilskud en nemlig også forbundet med negative effekter, eksempelvis udvikling af kræft, hjerneblødninger og knogleskørhed.

»Når man laver anbefalinger omkring indtag af vitaminer, sker det ud fra den eksisterende viden, men i nogle tilfælde er det ikke undersøgt til bunds, hvad vi skal have for at få dækket alle vores behov. Sådan er det med E-vitamin,« fortæller professor mso Susanne Gjedsted Bügel fra Institut for Klinisk og Forebyggende Ernæring på Københavns Universitet. 

Susanne Gjedsted Bügel er en af Danmarks førende vitaminforskere og har tidligere hjulpet os her på Videnskab.dk med at aflive 10 myter omkring vitaminer.

Denne artikel er en del af en artikelserie om alle vitaminerne.

E-vitaminmangel er sjældent

Da E-vitamin spiller flere vigtige roller for vores helbred, er det vigtigt, at vi får nok af vitaminet.

Sygdomme på grund af E-vitaminmangel er dog meget sjældne og findes kun blandt alvorligt underernærede personer eller personer med forskellige genetiske defekter, som gør, at de ikke kan transportere E-vitamin rundt i kroppen.

»Umiddelbart får de fleste danskere nok E-vitamin, men vi kan også se, at nogle mennesker får for lidt, mens man med kosttilskud også kan få for meget,« fortæller Susanne Gjedsted Bügel.

Det anbefalede daglige indtag af E-vitamin ligger i Danmark på 10 og 8 milligram for henholdsvis mænd og kvinder.

Til sammenligning er der 7,3 milligram E-vitamin i 30 gram mandler og 5,6 milligram E-vitamin i en spiseskefuld solsikkeolie.

»E-vitamin finder vi typisk i plantefedtstoffer, eksempelvis i planteolier, eller i nødder. Derfor er det også nemt at få det i kosten. Samtidig er det også svært at få for meget gennem kosten, selvom man har en særpræget diæt. Det skulle da lige være, hvis man satte læberne til oliedunken og tømte den,« fortæller Susanne Gjedsted Bügel.

vitamin e, vitaminer, kost, sundhed

Får man den vigtige daglige dosis E-vitamin gennem kosten, er det svært at få for meget. Det ville nemlig kræve, at man f.eks. tømte en oliedunk. (Foto: Shutterstock)

For meget E-vitamin kan lede til hjerneblødninger

Det kan dog godt lade sig gøre at få for meget E-vitamin, hvis man spiser store mængder af det i kosttilskud.

Kommer det daglige indtag op på over 400 milligram om dagen, kan man få en decideret E-vitaminforgiftning.

Ifølge Susanne Gjedsted Bügel øger store mængder E-vitamin risikoen for hjerneblødninger, da E-vitamin også er et anti-koagulativ (modvirker, at blodet størkner) og i så store mængder modvirker K-vitamins evne til at få blodet til at koagulere.

»Af et fedtopløseligt vitamin er det forholdsvis ufarligt, men i for store mængder kan det dog godt være giftigt,« siger hun.

Her kan du få din naturlige E-vitamin fra:

Alle tal er i milligram

En skefuld solsikkeolie – 5,6

En skefuld vindruekerneolie – 3,9

En skefuld olivenolie – 1,9

30 gram mandler – 7,3

30 gram hasselnødder – 4,3

Peanuts – 2,4

En avokado – 2,7

100 gram fisk – 2,4

Kilde: Oregon State University

E-vitamin er kroppens vigtigste antioxidant

Går vi i dybden med E-vitamins rolle som antioxidant, neutraliserer vitaminet specielt skadelige stoffer, der er et biprodukt af kroppens helt naturlige iltforbrænding.

Disse skadelige stoffer, kaldet frie radikaler, kan reagere med kroppens egne fedtstoffer, DNA, proteiner og meget mere og ødelægge dem.

Da fedtstofferne blandt andet udgør cellernes membraner, kan de frie radikaler ødelægge cellerne og gøre stor skade på kroppen, hvis ikke antioxidanter som E-vitaminer neutraliserer dem, inden de kan skade membranerne.

»Det er E-vitamins vigtigste funktion,« forklarer Susanne Gjedsted Bügel.

En lille bonusinformation er, at når E-vitamin reagerer med andre stoffer i kroppen, bliver vitaminet også selv deaktiveret.

For at blive aktiveret igen skal der et andet vitamin på banen, og det vitamin er C-vitamin, som genaktiverer E-vitamin, så det er klar til at tage sig af flere frie radikaler.

E-vitamin består af otte stoffer

E-vitamin er faktisk ikke ét stof men otte fedtopløselige stoffer.

Det drejer sig om fire såkaldte tokotrinoler og fire tokoferoler.

Dog er det såkaldte alfa-tokoferol det altoverskyggende vigtigste E-vitamin, når vi taler om E-vitamin til mennesker.

Mindsker risiko for hjerte-kar-sygdomme

E-vitamin beskytter ikke bare cellemembranerne mod de frie radikaler.

Vitaminet beskytter også nogle proteiner (lipoproteiner), der transporterer fedt rundt i kroppen via blodet.

Lipoproteiner af typen LDL (Low Density Lipoproteins) transporterer kolesterol fra leveren til resten af kroppen, og hvis frie radikaler har held til at ødelægge disse transportmolekyler, viser forskning, at det kan lede til hjerte-kar-sygdomme.

Store studier har da også vist en klar sammenhæng mellem indtag af E-vitamintilskud og mindsket risiko for hjerte-kar-sygdomme blandt henholdsvis mænd og kvinder.

E-vitamin mindsker udbyttet af træning

En norsk undersøgelse har vist, at indtag af kosttilskud med E-vitamin svækker musklernes små kraftværker (mitokondrierne), der skal levere energi til musklerne.

Derfor kan indtag af E-vitamintilskud også lede til dårligere præstation blandt sportsudøvere.

E-vitamin kan ikke modvirke kræft

Frie radikaler kan også danne forbindelser med kroppens arvemateriale, hvilket kan lede til udviklingen af forskellige kræftformer, eksempelvis lungekræft, prostatakræft og brystkræft.

Det er derfor også nærliggende at tro, at E-vitaminindtag med sin antioxidative effekt kan reducere risikoen for udvikling af kræft.

Desværre har flere store forsøg ikke kunnet finde denne sammenhæng.

Tværtimod har forskellige studier indikeret, at antioxidanter, som blandt andet E-vitamin, kan forværre en kræftsygdom.

vitamin e, vitaminer, kost, sundhed

Forskerne anbefaler ikke, at man tager kosttilskud med E-vitamin. Studier peger på, at det er skadeligt. (Foto: Shutterstock)

E-vitamin øger risiko for dødsfald

Danske undersøgelser har da også indikeret, at det måske helt og aldeles er en dårlig idé at spise E-vitamin som kosttilskud – en holdning, som Susanne Gjedsted Bügel deler.

I et studie fra 2012 viste forskere fra Rigshospitalet med flere, at kosttilskud med blandt andet A- og E-vitamin øger risikoen for dødsfald med 4 procent.

Ifølge forskerne bag undersøgelsen kan årsagen være, at de pågældende antioxidanter accelererer kroppens aldringsprocesser i form af eksempelvis kræft og åreforkalkninger og på den måde leder til tidligere dødsfald.

»Det er altså farligt at tage sådanne piller, og vi vil gerne fraråde folk, der er raske og som får en alsidig kost, at spise dem,« fortalte overlæge, dr.med. Christian Gluud, der som leder af forskningscentret Copenhagen Trial Unit på Rigshospitalet var primus motor i projektet, til Videnskab.dk.

E-vitamin hæmmer udvikling af Alzheimers

En amerikansk undersøgelse har vist, at indtag af E-vitamin kan hæmme udviklingen af Alzheimers.

E-vitamin nedbryder knoglerne hos mus

Et studie fra Japan har også indikeret, at man nok skal holde sig fra E-vitaminpilleglasset.

I hvert fald viser undersøgelsen fra Keio-universitetet i Tokyo, at mus, der spiser en diæt med et meget højt indhold af E-vitamin, mister knoglemasse sammenlignet med mus, som spiser en helt normal diæt.

Den form for E-vitamin, som de japanske forskere udsatte musene for, er den samme, som findes i langt de fleste former for kosttilskud med E-vitamin.

Dog mener Leif Mosekilde, der er professor i medicinsk endokrinologi ved Aarhus Universitetshospital og blandt andet har forsket i, hvordan vitaminer påvirker vores knogler, at der er stor forskel på mennesker og mus.

Han peger i stedet på en canadisk undersøgelse, som viser, at E-vitamin rent faktisk styrker knoglerne på samme måde som K- og D-vitamin.

Forskningen peger altså i begge retninger, og skal Susanne Gjedsted Bügel give et kostråd, er det da også at spise en sund og varieret kost og lade pilleglasset stå.

»Den sunde og varierede kost er rigeligt til at få dækket sit behov for ikke bare E-vitamin, men alle vitaminerne,« siger hun.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.