Vitaminpiller kan nedsætte træningseffekten
Med større daglige kosttilskud af antioxidanterne vitamin C og E risikerer du at få mindre ud af løbetræningen.

C og E-vitamintilskud nedsætter evnen til at præstere på et højt niveau, før musklerne bliver stive og får mælkesyre. (Foto: Colourbox)

C- og E-vitamintilskud er populære og bruges af mange for at styrke sundhed og præstationer.

Men nu peger et nyt norsk studie på, at træningsudbyttet kan blive svækket, hvis man tager de to antioxidanter.

I hvert fald, hvis du træner til begivenheder, der kræver stor udholdenhed i musklerne, såsom et maraton.

»Vores resultater viser, at tilskud af vitamin C og E svækker muskelcellernes kraftværker, mitokondrierne. Den almindeligste effekt ved udholdenhedstræning er flere og større mitokondrier. Men vi ser ikke denne effekt hos de i undersøgelsen, der tog tilskud og trænede,« siger forsker Gøran Paulsen ved Norges idrætshøjskole og Olympiatoppen til forskning.no.

Han er hovedforfatteren bag det nye studie, og han understreger, at flere og større af sådanne kraftstationer i muskulaturen er en nødvendighed for at øge udholdenheden.

Antioxidanter er en kæp i hjulet for kraftværkerne

Mitokondrier findes i alle cellerne i kroppen. I praksis er det små kraftværker, hvor næringsstoffer omdannes til energi, som cellerne behøver for at fungere.

Gøran Paulsen mener, det er sandsynligt, at høje doser af vitaminer, som begge er antioxidanter, fjerner noget af den stress, som musklerne udsættes for under og efter træning.

Oxidativ stress, eller oxidation, er en kemisk reaktion, der opstår, når man træner og udsætter muskelcellerne for mere oxygen gennem blodet.

De to antioxidanter ser ud til at sætte en kæp i hjulet for belastningen, som er yderst nødvendig for at styrke udholdenheden.

Truls Raastad, professor i idrætsfysiologi ved Norges idrætshøjskole, påpeger, at kroppen har brug for C- og E-vitaminerne, men de færreste i Norge har mangel på nogen af dem.

Truls Raastad er en anden af de i alt 19 forfattere på studiet.

»Vi ser også tegn på, at musklernes naturlige evne til at forbrænde fedt ved udholdenhedstræning reduceres,« siger han til forskning.no.

Man bør være varsom med høje doseringer af kosttilskud

Fakta

Forskerne gennemførte et forsøg over 11 uger med 54 raske mænd og kvinder.

Disse blev delt i to grupper, hvor den ene fik daglige doser af 1.000 milligram vitamin C og 235 milligram vitamin E.

I den anden gruppe blev der givet snydevitaminer, som blev indtaget i forbindelse med træningen før og efter. Desuden var studiet sat op på en måde, hvor hverken forskerne eller deltagerne vidste noget om, hvilke grupper der fik vitaminer og hvem der fik placebo.

Mændene og kvinderne gennemførte et træningsprogram med tre til fire træninger på mellem en halv og en hel time per uge. Træningen bestod for det meste af løb. Forskerne tog både blodprøver og vævsprøver fra muskler før og efter træning.

I et tidligere projekt, der blev ledet af Gøran Paulsen, undersøgte forskerne de samme antioxidanters effekt på styrketræning.

Resultaterne viste noget lignende: At de kan have en direkte effekt på musklernes evne til at skabe kraft.

Det er tidligere dokumenteret, at regelmæssig træning øger antallet af mitokondrier i muskelcellerne. Og folk, der øger muskelcellernes udholdenhed, kan for eksempel præstere på et højere niveau, før de bliver stive og får mælkesyre.

Forskerne har blandt andet taget vævsprøver fra muskler blandt to grupper af personer, der trænede, hvor den ene spiste C- og E-vitamintilskud, mens den anden fik placebo, altså snydevitaminer.

»Det er interessant, at vi finder forskelle på noget så centralt som cellernes kraftværker. Jeg mener, der er grund til at bruge højere doseringer af vitamin C og E med varsomhed, særligt hvis man dyrker udholdenhedstræning,« siger Gøran Paulsen. 

Løbeøvelse viste en tendens til træningseffekt hos placebogruppe

Selvom forskerne ser en negativ påvirkning på celleniveau, blev billedet mere uklart, da de undersøgte, hvad der skete ved en løbeøvelse, hvor deltagerne skulle løbe 20 meter frem og tilbage i stigende tempo i nogle minutter.

»Vi så en tendens til, at de, der ikke tog kosttilskud, orkede mere, men det kan være, at vi må lave øvelser, der afgrænses til færre muskler, for at se effekterne tydeligere. Vores opdagelser peger under alle omstændigheder mod, at der sker en påvirkning af træningsudbyttet,« siger Gøran Paulsen.

Også professor Truls Raastad mener, at indtaget vil give udslag i reducerede præstationer.

»I undersøgelsen havde vi nogle test på 60 og 80 procent intensitet, som viste en klar træningseffekt på hjertefrekvens, forbrug, fedt og kulhydrat i placebogruppen, mens der ikke var tilsvarende effekt hos de, der tog tilskud,« siger Truls Raastad.

Han tror ikke, denne kortvarige test udfordrer den muskulære udholdenhed så meget som for eksempel et maratonløb. 

De nye forskningsresultater falder godt i tråd med tidligere forskning, som du kan læse om i denne artikel: Antioxidanter hæmmer effekten af træning

© forskning.no Oversat af Anna Bestle

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om Evidensbarometeret, som Videnskab.dk lige har lanceret.