Ældgammel by fundet i Ægypten: Flere tusinde år ældre end pyramiderne

Opbevaringshuller - eller siloer - viste sig at indeholde ældgamle redskaber, samt plante- og dyrerester. (Foto: Ægyptens Ministerium for Statsantikviteter)

03 september 2018

Arkæologer har fundet en af de hidtil ældste landsbyer i Nildeltaet i Ægypten. Byen stammer fra den yngre stenalder, skriver Reuters.com.

Et hold af franske og ægyptiske forskere har for nylig opdaget flere opbevaringshuller fyldt med dyre- og planterester, samt krukker og stenredskaber. Det meddelte det ægyptiske ministerium for statsantikviteter søndag.

Fundet indikerer ifølge ministeriet, at mennesker har boet i det frugtbare område Tell al-Samara i den nordlige provins El-Dakahlia så tidligt som 5.000 år f.v.t. – og altså hele 2.500 år, før Giza-pyramiderne blev bygget.

»En analyse af det biologiske materiale, vi har opdaget, vil give os et klarere billede af de første samfund, som slog sig ned i deltaet, samt om begyndelsen på landbrug i Ægypten,« siger Nadia Khedr, der er ansvarlig for Ægyptiske, græske og romerske antikviteter i Ministeriet, til Reuters.com.

Det regnbaserede landbrug kan måske fortælle mere om, hvilken teknologisk udvikling der har drevet overgangen til den senere brug af kunstvanding langs Nilen, håber forskerne.