30 minutters gåtur kan redde din arbejdsdag
En halv times gåtur midt på dagen gør stillesiddende kontormus i bedre humør, så det er sjovere at være på arbejde, viser ny forskning. Dansk forsker bag vil nu undersøge, hvordan man strikker den perfekte gåtur sammen.

Langt de fleste deltagere i studiet var kvinder, ansat på et britisk universitet. Det var ganske enkelt svært at få mænd til at deltage, ifølge Cecilie Thøgersen-Ntoumani måske fordi en gåtur virker for banal – men det bør ifølge forskeren ikke have betydning for konklusionerne om, hvordan motion i frokostpausen påvirker vores humør. (Foto: Shutterstock)

Langt de fleste deltagere i studiet var kvinder, ansat på et britisk universitet. Det var ganske enkelt svært at få mænd til at deltage, ifølge Cecilie Thøgersen-Ntoumani måske fordi en gåtur virker for banal – men det bør ifølge forskeren ikke have betydning for konklusionerne om, hvordan motion i frokostpausen påvirker vores humør. (Foto: Shutterstock)

Hvis du synes, det er lidt tungt at være på arbejde, kan det være, du skulle se at komme udenfor.

Ny dansk forskning viser, at bare en halv times gåtur tre gange om ugen øger din begejstring, evnen til at slappe af og nedsætter følelsen af nervøsitet og stress betydeligt. Kort sagt; du kommer i bedre humør.

»Det er et vigtigt resultat, fordi humørændringer kan have konsekvenser for produktiviteten på arbejdspladsen.«

»Men også for den enkelte er det utrolig vigtigt, fordi vores humør er en meget stor del af vores velvære, og velvære ved vi fører helsefremmende aktiviteter med sig. Med andre ord: Jo bedre vi får det af at gå en tur, des mere sandsynligt er det, at vi vil blive ved med at gå, og jo sundere bliver vi, både fysisk og psykisk,« siger ph.d. Cecilie Thøgersen-Ntoumani, professor ved Curtin University i Australien.

En halv times gåtur gør forskel på selve dagen

Cecilie Thøgersen-Ntoumani har lavet sin undersøgelse på 56 ansatte ved University of Birmingham, hvor hun selv tidligere har været ansat.

Ingen af deltagerne rørte sig synderligt til daglig, men gennem 10 uger skulle de i tre hverdage, samt to gange i weekenden, gå en tur udenfor i 30 minutter. Det er den anbefalede minimumsgrænse for, hvor meget man bør røre sig om dagen.

Fakta

Studiet bygger på svar fra 52 kvinder og 4 mænd.

Alle deltagerne var inaktive, hvilket vil sige, at de rørte sig i mindre end 150 minutter om ugen.

Kilde: Changes in work affect in response to lunchtime walking in previously physically inactive employees: A randomized trial; Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports; DOI: 10.1111/sms.12398

To dage om ugen rapporterede deltagerne gennem en app om deres følelser, både morgen og eftermiddag. Appen gjorde det muligt at få følelserne indrapporteret, mens de var i så frisk erindring som muligt; en fejlkilde, som andre forskningsprojekter har haft svært ved at komme ud over.

Analyser af deltagernes svar viste, at de alt i alt oplevede bedre humør end en tilsvarende kontrolgruppe, der ikke drog af sted på samme vandring i frokostpausen. Men også at de enkelte deltagere i gå-gruppen oplevede mindre nervøsitet på en arbejdsdag med gang, end på andre arbejdsdage hvor de holdt numsen i kontorstolen.

I artiklen skriver forskerne, at det antyder, at »en halv times gang har en positiv effekt på stress hos inaktive kontoransatte«.

På grund af indviklede beregninger og analyser er det ikke til at sætte præcise tal på forbedringerne. Men Cecilie Thøgersen-Ntoumani skønner over for Videnskab.dk, at de groft sagt svarer til, at man klatrer et halvt trin til op ad en humørskala, der går til 5 – for eksempel fra 2 til 2,5 eller fra 3,5 til 4.

Undersøgelsen er godt strikket sammen

Undersøgelsen får rosende ord med på vejen af Anne-Marie Elbe, der forsker i blandt andet motivation og sportspsykologi ved Københavns Universitet.

»Forskerne bag er på toppen af deres felt, og det er godt, at de har lavet en intervention på arbejdspladsen, og at det bare gælder om at gå. Det kan næsten alle gøre.«

Fakta

En britisk gennemgang af 42 studier viste for nylig, at folk i gågrupper havde lavere blodtryk, bedre hvilepuls og kolesteroltal, samt lavere BMI.

Forskeren bag konkluderer ifølge University of East Anglia, at »gågrupper er den bedste og letteste metode til at booste helbredet generelt«.

Ref.: Is there evidence that walking groups have health benefits? A systematic review and meta-analysist; Br J Sports Med; doi:10.1136/bjsports-2014-094157

»Jeg kan også godt lide designet, hvor de er startet med at gå i en arrangeret gruppe og siden selv at sørge for at komme ud at gå. Det er mere vanskeligt, når man skal gøre det på egen hånd, så det er et vigtigt skridt at få dem til det,« siger lektor Anne-Marie Elbe, der ikke selv har ikke været med til at lave undersøgelsen.

Hårde data om gåtur i frokostpausen ville gøre den lettere at sluge for arbejdsgiveren

Undersøgelsen viser, at bare en smule motion i arbejdstiden gavner ansattes velbefindende. Dermed antyder den også, at arbejdsgivere kan få noget ekstra ud af deres ansatte ved at indlægge en halv times pause midt på dagen til at komme ud og strække stænger.

Det er tidligere antydetat mindre stressede og mere entusiastiske arbejdere laver mere, hvilket selvfølgelig kan mærkes på bundlinjen. Men et næste skridt kunne være at undersøge det mere konkret, påpeger Anne-Marie Elbe.

»Man kan lave målinger af produktivitet og langtidsmålinger af, hvor mange sygedage de ansatte har og den slags. Hårde data på de områder ville gøre det interessant for arbejdsgiverne at gå ind i,« mener hun.

Hvordan skal en gåtur egentlig sættes sammen?

Cecilie Thøgersen-Ntoumani spekulerer desuden i, at det kunne være interessant at dykke ned i en række andre punkter, herunder om:

  • interventionen også virker over længere tid
     
  • resultaterne kan generaliseres til at gælde for folk i andre stillinger og erhverv
     
  • gåturen også påvirker andre parametre som søvn, livskvalitet og vægt, og endelig om
     
  • det gør en forskel, hvilket miljø man går tur i – altså om man går ved vand, i skov og på marker eller midt i asfaltjunglen

Resultaterne er publiceret i tidsskriftet Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports.

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.