Ny gentest kan mindske brug af antibiotika
Kilde:
17 juli 2013

Ved hjælp af en ny metode kan forskerne nu skelne mellem feber, som er forårsaget af bakteriel infektion, og feber som skyldes et virus. Den skelnen kan være en stor hjælp for læger, når de skal beslutte, hvorvidt de skal udskrive antibiotika til en patient. Det skriver ScienceNews.

Feber er et almindeligt symptom på mange infektionssygdomme, men det kan væres svært at afgøre, om det er et virus eller en bakterie, der er synderen.

Ved at måle på genaktiviteten i blodet hos 22 syge børn, fandt børnelæge og ekspert i infektionssygdomme Gregory Storch fra Washington University i St. Louis ud af, at han kunne skelne mellem en bakterie- og en virus-forårsaget feber i 90 procent af tilfældene.

Gentesten kunne også fastslå, for virus-infektioner , hvilke specifikke mikrober som havde forårsaget sygdommen, rapporterer forskerholdet bag de nye resultater i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).