Afsindigt flotte billeder: Bakterier skal inspirere arkitekter
Bakterier kan andet end at gøre dig syg. De kan for eksempel være en fryd for øjet – og inspirere arkitekter i deres arbejde. Se de flotteste bakteriebilleder i galleriet her.

Fernan Federici er forsker ved University of Cambridge, hvor han arbejder på at knipse processen af bakteriers udvikling.

Bakterier kan vokse ved hæsblæsende hastigheder og kan fordoble deres celleantal på blot fire minutter. Det er dog ikke kun bakterier, som Fernan Federici har øje for. Planteceller har på samme måde som bakterier et meget særegent udseende, som er værd at kaste et blik eller to på.

Læs også: Danskere skaber gennembrud i forståelsen af bakterier

Inspiration for designere og arkitekter

Ikke nok med at tage billeder af bakterierne og plantecellerne interesserer Fernan Federici sig også for matematikken bag de flotte mønstre – og ikke mindst, hvordan designere kan bruge dem.

»Vi udvikler metoder til at indarbejde syntetisk biologi i arkitekt design-studier og lærer dem nye processer for design ved hjælp af biologien,« siger han ifølge gizmodo.com.

Det arbejde kommer der nogle meget flotte og spektakulære billeder ud af, som du kan se her i artiklen, hvor vi viser Fernan Federicis 10 flotteste skud.

Hvis du vil se flere billeder, kan du besøge hans profil på Flickr her.