Forskere er tættere på at forstå, hvad der fører til skizofreni
Kilde:
14 april 2014

KORT NYT FRA DANMARK:

Forskere fra Syddansk Universitet er kommet tættere på at forstå, hvad der foregår i hjernen, hvis man lider af skizofreni. Det skriver sdu.dk i en pressemeddelelse. Forskerne gav rotter det euforiserende stof phencyclidin (PCP), da det giver en række symptomer i mennesker, der minder meget om skizofreni.

352 forskellige proteiner i rotternes hjerner blev straks aktiveret efter de havde indtaget PCP. Det skabte en kædereaktion af forstyrrelser i netværket omkring proteinerne. Forskerne håber disse proteiner er nøglen til at forstå, hvad der fører til skizofreni.

”Vi fandt 2604 proteiner, og vi så ændringer i 352 af dem, som vi forbinder med behandlingen med PCP. Disse 352 proteiner vil det være yderst interessant at studere nærmere for at se, om de også ændres hos mennesker med skizofreni – og hvis det er tilfældet, så vil det selvfølgelig også være interessant at forsøge at udvikle et lægemiddel, der kan forhindre de protein-ændringer, der fører til skizofreni”, siger Ole Nørregaard Jensen, professor og leder af Institut for Biokemi og Molekylær Biologi ved Syddansk Universitet.