Astronom: Kæmpe-strukturer omkring stjerne kan være lavet af rumvæsener
Kilde:
16 oktober 2015

KORT NYT FRA UDLANDET

En fjern stjerne i vores galakse, der befinder sig 1.400 lys år væk, har skabt anledning til stor forundring og spekuleren.

Rundt om stjernen KIC 8462852 cirkulerer enorme objekter, som skygger for dens lyskurver. Det skulle man mene, der var en naturlig forklaring på. Men fænomenet er aldrig set lignende, og de mest almindelige videnskabelige forklaringer holder ikke vand, skriver dr.dk.

Nu foreslår den anerkendte astronom Jason Wright fra Pennsylvania State University, at objekterne kan være en enorm radiosender skabt af rumvæsener.

»Rumvæsener bør altid være den sidste hypotese, man overvejer. Men det her ligner noget, man skulle tro, at en fremmed civilisation ville bygge,« siger han ifølge dr.dk.

Normalt vil lyset fra en stjerne dæmpe sig med cirka én procent, når en planet på størrelse med Jupiter blokerer for stjernen. I dette tilfælde stiger og dæmper lyset sig vilkårligt, og det er observeret, at hele 22 procent af stjernens lys er forsvundet.

Hvis det ikke er en planet, der blokerer for stjernen, hvad er det så?

For nylig udgav Tabetha Boyajian, som er postdoc ved Yale University, en artikel om stjernens lyskurver. Artiklen afskriver en række videnskabelige forklaringer på fænomenet, men holder dog fast i én mulig teori, der ikke inkluderer rumvæsener.

Selvom det er usandsynligt, kan de enorme strukturer være en samling af kometer.

Eksperter stiller dog spørgsmålstegn ved forklaringen, da det ville kræve et utal af kometer at dække for hele 22 procent af en stjernes lys. Derudover vil kometer normalvis hurtigt blive en del af stjernen frem for at kredse rundt om den.

Astronomerne Jason Wright og Tabetha Boyajian har nu tænkt sig at undersøge sagen til bunds. Først og fremmest vil de sigte med radioteleskoper efter den mystiske stjerne for at blive klogere på, hvad der stjæler dens lys.

Tabetha Boyajians artikel er publiceret på arXiv.org.