Kan man være overvægtig og sund?
Livstil har større betydning end tallet på vægten, skriver australsk forsker.
Overvægt motion livsstil BMI vægt beregning formel mænd sundhed helbred

Vores vægt betyder noget, når det kommer til det overordnede sundhedsniveau. Men vægten er ikke det eneste, der betyder noget. (Foto: Shutterstock)

Vores vægt betyder noget, når det kommer til det overordnede sundhedsniveau. Men vægten er ikke det eneste, der betyder noget. (Foto: Shutterstock)

Partner The Conversation

Videnskab.dk oversætter artikler fra The Conversation, hvor forskere fra hele verden selv skriver nyheder og bringer holdninger til torvs

Ét af de mest omstridte sundhedsmæssige spørgsmål i dag er, om man kan være overvægtig og sund.

Spørgsmålet - som nogle gange bliver formuleret  som 'fed, men fit', og som har optaget forskerne i flere årtier, har givet anledning til adskillige studier, der både understøtter og afkræfter begrebet.

Debatten kredser om, hvorvidt en fysisk aktiv overvægtig eller fed person stadig kan betragtes som metabolisk sund – det vil sige, at personen har et godt blodtryk, kolesterol- og insulin-niveau.

Jeg er sundhedsprofessionel og fedmeekspert, og mit svar på dette spørgsmål kommer ofte bag på folk: Jeg tror på, at man både kan være overvægtig og sund.

Her forklarer jeg hvorfor.

Vægt og sundhed hænger ikke altid sammen

Som jeg forklarer i min artikel om Body Mass Index (BMI), fortæller en persons vægt ikke altid den fulde historie om deres helbred.

Mens overvægt øger risikoen for en række sundhedsmæssige problemer, eksempelvis hjertesygdomme, slagtilfælde, diabetes og visse kræftformer, har mange studier vist, at risikoen for sygdom ikke er forbundet med vægt, men med kropsfedt og hvordan det er fordelt på kroppen.

Selvom BMI-beregnere er et udgangspunkt for at vurdere kropsfedt, er BMI ikke et præcist mål for sundhed, fordi det ikke medregner, hvordan fedtet er fordelt.

Meget fedt samlet om organerne øger risikoen for sygdom i forhold til kropsfedt lagret omkring hofterne.

Denne type kaldes nogle gange visceralt fedt og er en type fedt dybt inde i maven omkring de indre organer, der øger risikoen for slagtilfælde, type 2-diabetes og hjertesygdomme.

Det er også vigtigt at huske, at muskelmasse er langt mere kompakt end fedt - endnu en ting, BMI ikke kan måle.

Så selvom man ifølge BMI-beregningen er overvægtig eller ligefrem fed, men ellers er i fysisk god form, med sund kost og livsstil og med kropsfedtet lagret omkring hofterne, kan man være sundere end en person med et BMI i 'normalområdet', der ikke træner eller spiser en balanceret kost.

Fakta
Om Forskerzonen

Denne artikel er en del af Videnskab.dk’s Forskerzonen, hvor forskerne selv formidler deres forskning, viden og holdninger til et bredt publikum – med hjælp fra redaktionen.

Forskerzonen bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet og Syddansk Universitet.

Forskerzonens redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne. Læs mere om Forskerzonens mål, visioner og retningslinjer her.

Vægt og kondition hænger heller ikke altid sammen

Vi er blevet vænnet til at tro, at overvægt er direkte forbundet med at være i dårlig form. 

Men det er inaktivitet, ikke vores vægt, der direkte påvirker vores fitnessniveau.

Faktisk har adskillige studier brugt træningstest til at vise, at en del overvægtige eller fede personer har et højt kardiovaskulært fitness- og styrkeniveau.

Forskellen? De var regelmæssigt fysisk aktive.

Regelmæssig motion forbedrer konditionen, uanset hvad vi vejer. 

Desværre dyrker mere end halvdelen af den australske befolkning ikke engang de 30 minutters motion, der skal til 5 dage om ugen for at forblive sunde og i live samt hjælpe med at styre vægten.

Livsstil er vigtigere end tallet på vægten

Det lyder måske indlysende, men det er en sund adfærd - ikke vægten - som gør os sunde.

Selvom det er vigtigt at forstå og håndtere forholdet mellem vores vægt og sundhed, er vi nødt til at huske på, at andre faktorer også har effekt på et godt helbred. 

Vigtigst er tilstrækkelig motion, en sund og afbalanceret kost, mindsket stress og forbedret søvnkvalitet.

Der er flere enkelte tiltag, der kan understøtte helbredet, uanset hvad man vejer. Her er nogle forslag:

1. Afvekslende motionsrutiner

Det kan ikke benægtes, at der er mange kæmpe sundhedsmæssige fordele forbundet med motion. 

Ud over øget hjertesundhed forbedrer regelmæssig aktivitet også muskelstyrken og mobiliteten, reducerer stressniveauet og fremmer søvn- og energiniveauet.

Find en motionsform, du nyder, uanset hvad det er, men sørg for at inkludere variation, da det at gøre det samme hver eneste dag er en sikker måde at gøre det kedeligt og fristende at blive liggende på sofaen, og så bliver det sværere at komme i mål.

Overvægt motion livsstil BMI vægt beregning formel mænd sundhed helbred

Hvis man vælger en motionsform, man faktisk synes er sjov, er det langt mindre fristede til at blive på sofaen - men husk variation. (Foto: Shutterstock)

Det er også vigtigt at finde måder at inkorporere tilfældig aktivitet i din daglige rutine. Vores stillesiddende livsstil er bogstaveligt talt ved at slå os ihjel.

Eksperter mener, at en uges fysisk inaktivitet har de samme personlige sundhedsomkostninger som at ryge 20 cigaretter.

Mere aktivitet kan være noget så enkelt som at tage trappen i stedet for elevatoren, parkere bilen lidt længere væk fra destinationen eller slukke for robotstøvsugeren og selv gøre husarbejdet.

2. Bedre søvn

De anbefalede syv til ni timers søvn, vi har brug for hver nat, vil gavne helbredet markant. 

Den gode nyhed er, at det er nemt at forbedre søvnkvaliteten markant gennem enkle trin som understøtter god søvnhygiejne.

Start med reglen om 'intet blåt lys efter tusmørke', og sluk dine enheder tidligt for at øge kroppens udskillelse af søvnfremkaldende hormoner som melatonin.

 

3. Træn hjernen til at håndtere stress

Stress har en negativ effekt på vores helbred ved ofte at tilskynde til usunde kostvaner og bidrage til kroniske lidelser som forhøjet blodtryk.

Og modsat, hvad mange synes at tro, så er alkohol ikke en god måde at håndtere stress! 

Brug i stedet mere gavnlige aktiviteter for at lindre stress, som motion og meditation.

Sundere livsstilsvaner – uanset hvor meget vi vejer

Vores vægt betyder noget, når det kommer til det overordnede sundhedsniveau.

Men vægten er bare ikke det eneste, der betyder noget, og et vægttab er ikke altid nødvendigt for at ende i en defineret 'sund vægt'-kategori.

Vi bør alle stræbe efter sundere livsstilsvaner – uanset hvor meget vi vejer.

Denne artikel er oprindeligt publiceret hos The Conversation og er oversat af Stephanie Lammers-Clark.

The Conversation

Alle må bruge og viderebringe Forskerzonens artikler

På Forskerzonen skriver forskere selv om deres forskning. Vi mener, det er vigtigt, at alle får mulighed for at læse om forskning fra forskerens egen hånd.

Alle må derfor bruge, kopiere og viderebringe Forskerzonens artikler udfra følgende enkle krav:

  • Det skal krediteres: 'Artiklen er oprindelig bragt på Videnskab.dk’s Forskerzonen, hvor forskerne selv formidler'. Hvis artiklen bringes på web, skal der linkes til artiklen på Forskerzonen.
  • Artiklen må ikke redigeres og skal bringes i fuld længde (medmindre andet aftales med forskeren).
  • Du skal give forskeren besked om, at du genpublicerer.
  • Artikler, som er oversat fra The Conversation, skal have indsat en HTML-kode til indsamling af statistik i bunden. HTML-koden finder du i den originale artikel på The Conversations hjemmeside ved at klikke på knappen "Republish this article" ude til højre, derefter klikke på 'Advanced' og kopiere koden. Du finder linket til artiklen på The Conversation i bunden af Forskerzonens oversatte artikel. 

Det er ikke et krav, men vi sætter pris på, at du giver os besked, hvis du publicerer vores indhold (undtaget indhold fra The Conversation). Skriv til redaktør Anders Høeg Lammers på ahl@videnskab.dk.

Læs mere om Forskerzonen i Forskerzonens redaktionelle retningslinjer.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om det bizarre havdyr her.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med over en halv million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk