Gå på opdagelse i Darwins bibliotek
Historikere har genskabt det bibliotek, som Darwin havde med på sin legendariske rejse om bord HMS Beagle. Biblioteket er online, så også du kan gå på opdagelse i det.

Charles Darwin revolutionerede verden med evolutionsteorien. Nu har forskere genskabt det bibliotek, der hjalp ham med at nå frem til sin epokegørende teori. (Foto: Elliott & Fry)

27. december 1831 sejlede skibet HMS Beagle ud fra Plymouth i England. Rejsen skulle senere vise sig at blive en af historiens vigtigste videnskabelige ekspeditioner.

Om bord på skibet var nemlig den kun 21 år gamle naturforsker Charles Robert Darwin, der var mere end almindeligt fascineret af at forstå, hvordan verdens biologi og geologi fungerede.

De næste fem år var HMS Beagle Darwins hjem, og her blev spirene plantet til en af de vigtigste og mest banebrydende naturvidenskabelige opdagelser gennem historien: Evolutionsteorien.

Darwins evolutionsteori byggede på utallige observationer

Evolutionsteorien udsprang dog ikke fra en simpel observation af forskellen på finkenæb på Galapagos, som myten om Darwin ellers antyder.

Som en sand videnskabsmand baserede Darwin sine konklusioner på utallige observationer af dyr, planter, mennesker og geologien i de lande, som skibet besøgte. Darwin havde desuden medbragt et velassorteret udvalg af bøger på rejsen. Bøgerne lænede han sig videnskabeligt opad i en tid før internettet.

Biblioteket om bord på HMS Beagle bestod af 404 bøger fordelt på 181 værker på i alt 195.000 sider med 5.000 illustrationer.

Bøgerne fordeler sig således: 36 procent rejsebeskrivelser, 33 procent naturhistorie, 15 procent geologi, 7 procent atlasser, 4 procent skønlitteraturer, 3 procent referencebøger og 2 procent historie.

Desuden var bøgerne på mange forskellige sprog. Der var 125 engelske titler, 38 franske, 9 spanske, 7 tyske, 1 latinsk og 1 græsk.

Darwins bibliotek har historikere nu genskabt en komplet liste over. Bøgerne er desuden blevet gjort tilgængelige online, hvor alle og enhver kan gå på opdagelse i de fagliterære (og skønlitterære) værker, som Darwin anså for at være de mest interessante.

»Det er som et vindue ind i et tabt verden. Alt, Darwin lavede i biologi og geologi, afhang af de bøger. Hans bedrifter giver ingen mening uden dem,« fortæller seniorforsker ved University of Singapore, John van Wyhe, der står bag gendannelsen af biblioteket.

Darwins bøger er som et kunstgalleri

Ifølge den danske evolutionshistoriker og leder af Center for Biokulturel Historie ved Aarhus Universitet og ophavsmand til det danske Darwinarkivet.dk, professor Peter C. Kjærgaard, er det meget interessant, at man nu kan få et indblik i de bøger, som Darwin havde med sig på hans epokegørende ekspedition.

»Det fortæller en masse om Darwin, og den måde han arbejdede på. Vi kan se, hvilke bøger han drog inspiration fra, og hvad der hjalp ham til at drage hans revolutionerende konklusioner.«

»Det viser også, at Darwin ikke bare var et ensomt geni, der kom med en fiks idé, men at han som enhver anden god videnskabsmand funderede sine ideer på et meget solidt videnskabeligt grundlag af arbejde fra andre forskere,« siger Peter C. Kjærgaard.

Illustration af HMS Beagle. Darwins bibliotek var placeret bagerst i skibet i kaptajnens lagerrum (ved firetalllet). (Illustration: Darwin Online/John van Wyhe)

Evolutionsprofessoren mener også, at Darwins bibliotek har en interesse for almindelige mennesker. Darwins bøger en nemlig ikke side op og side ned med tekst, men i stedet rigt illustrerede værker af verden, som den så ud for omkring 200 år siden.

»Det er enormt spændende bare at kigge på billeder af mennesker, dyr og de steder, som Beagle lagde til på sin lange rejse. Det er en kæmpe oplevelse på linje med at gå ind i et kunstgalleri,« siger Peter C. Kjærgaard.

Arbejde med bibliotek startede i 1980

Da Beagle endelig afsluttede sin ekspedition i 1836, og Darwin afmønstrede, blev biblioteket spredt for alle verdens vinde. Først 144 år senere i 1980 begyndte historikere på arbejdet med at samle en komplet liste over de værker, som formentlig var om bord på Beagle.

Under arbejdet samlede historikerne i 1980 en liste på 132 værker, som blev identificeret ud fra referencer i Darwins arbejde.

Eksempelvis refererer Darwin i sin Galapagos-notesbog til ’Ellis' heste-historie’, hvilket formentlig er en reference til en bog af missionæren William Ellis, hvori det er beskrevet, hvordan den første hest blev landsat på Tahiti i 1817.

Opgaverne er for det første at indsamle, observere og læse indenfor alle grene af naturhistorien, som jeg overhovedet kan overkomme. Observationer i meteorologi – Fransk & spansk matematik og en lille smule klassisk, måske ikke mere end det græske testamente på søndage. Jeg håber generelt at have nogle bøger på engelsk udelukkende for min egen fornøjelses skyld.

Charles Darwin

William Ellis bog har derfor formentlig været om bord på Beagle.

Bibliotek dækker 181 værker over 404 bøger

Andre bøger fortæller Darwin decideret, at han har læst. I 1832 skriver han således i sin dagbog, at han netop har færdiggjort ’Ansons Voyage’.

Ved at samle forskelige lister over potentielle værker og kombinere dem med videre forskning, er det lykkedes John van Wyhe at samle en liste på i alt 181 værker, der til sammen dækker 404 bøger.

Bøgerne er blevet gjort tilgængelige online ved at scanne siderne i bøger fra samme udgave, som dem Darwin havde med på sin rejse.

»Darwins rejse ændrede verden for altid. Men han var ikke alene om det. Det var kun ved hjælp af dette bemærkelsesværdige bibliotek, at han kunne opnå, hvad han gjorde,« siger John van Wyhe.