Sukker hæmmer den sunde effekt af fiskeolie
Omega 3-fedtsyrer, der findes i fiskeolie, er sunde og bidrager til at reducere fedme. Ny forskning viser, at sukker i kosten hæmmer effekten af Omega 3.

Hvis du spiser fiskeolie, er det en god idé at holde styr på, hvad du spiser det sammen med. Ny forskning viser, at fiskeolie bliver fedende, hvis du spiser det, mens dit blodsukker er højt. (Foto: Colourbox)

Hvis du starter din morgen med en fiskeolie-pille, som du skyller ned med et glas juice inden, du spiser en syltetøjsmad, så er du formentligt ikke så sund, som du tror, du er.

Helsevirkningen af fiskeoliens omega 3-fedtsyrer bliver nemlig alvorligt formindsket af sukkeret i juicen, viser nye forskningsresultater fra Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) i Norge.

Forskningen er tilvejebragt på baggrund af et samarbejde mellem NIFES, Københavns Universitet, Universitet i Bergen og Beijing Genomic Institute.

Fiskeolie er som smør, hvis du har sukker i diæten

»Der findes utroligt meget litteratur, der fortæller, at fiskeolie til en hvis grad kan modvirke udviklingen af fedme,« fortæller seniorforsker Lise Madsen fra NIFES, der desuden også er lektor ved Københavns Universitet. Men den forestilling vender hendes nye forskningsresultater op og ned på.

Virkeligheden er langt mere indviklet, og hvis du spiser din fiskeolie forkert, ender du bare med at tage på af den i stedet for.

Forsøg på mus viser, at sukker blokerer fiskeoliens evne til at reducere mængden af kolesterol i blodet. Ifølge Lise Madsen, der står bag forsøget, opfører fiskeolie sig overhovedet ikke som fiskeolie, når du har sukker i diæten.

»Sat på spidsen kan du lige så godt spise en skefuld smør, som du kan spise fiskeolie, hvis du har for meget sukker i din mad. Hvis du kombinerer din fiskeolie med sukker, så ender du rent faktisk med at tage på af fiskeolien i stedet for at tabe dig af den,« forklarer hun.

Forsøg gav fede mus

Forsøgene afslørede, at kombinationen af fiskeolie og sukker gjorde musene væsentligt federe, end hvis de blot fik fiskeolie og proteiner. Faktisk viste forsøgene, at jo mere protein der var i diæten, des større var effekten af fiskeolien.

»Tidligere studier på mus og rotter viser, at fiskeolie, der indeholder sunde fedtsyrer som omega 3, bremser udviklingen af fedme. Vores resultater viser, at den effekt bliver ophævet, hvis der er sukker i diæten. Det er det samtidige indtag af fiskeolie og kulhydrater, der er uheldigt,« forklarer Lise Madsen.

I forsøgene fik mus forskellige mængder sukker og proteiner, men kaloriemængden og fiskeoliemængden var hele tiden den samme.

»Egentligt burde musene, der fik sukker, jo ikke tage mere på end de mus, der ikke fik sukker. Både de mus, der fik meget sukker, og dem, der kun fik lidt sukker, fik jo samme kaloriemængde. Ifølge alverdens sundhedseksperter er det kaloriemængden, der afgør, hvor meget man taber sig eller tager på,« siger Lise Madsen.

»Vores resultater viser, at det faktisk ikke er ligegyldigt, hvilke kalorier du indtager. Hvis du kombinerer sukker med fedtsyrerne fra fiskeolien, så tager du mere på end ellers,« siger Lise Madsen.

Pas på blodsukkeret, når du spiser fiskeolie

Insulin spiller en central rolle i lagringen af energi i kroppen. Lagringen foregår hovedsagligt som fedt. Når blodsukkeret er højt, udskilles der insulin fra bugspytkirtlen.

Ifølge Lise Madsen bør man tænke over, hvornår man spiser sin fiskeolie, og hvad man har spist forinden.

»Hvis forsøgene fra mus kan overføres til mennesker, så bør man vente den tid, det tager blodsukkeret at stabilisere sig selv, før man spiser fiskeolien. Jeg forestiller mig, at de fleste spiser fiskeolie om morgenen, men egentlig bør man nok hellere spise den om aften. Så tager man i hvert tilfælde ikke på af fiskeolien,« fortæller Lise Madsen.

Resultaterne offentliggøres snart i det anderkendte tidsskrift Plos One.