Om forfatteren

Finn Wiedemann

Lektor, ph.d., Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet

Finn Wiedemann forsker i uddannelse, pædagogik og ledelse og har publiceret flere videnskabelige artikler om emnet data i uddannelse og ledelse.
Senest har han udgivet bøgerne:
'Hvor kommer lyset fra? Data i uddannelse og ledelse', 2021
'På kanten af ledelse. Analyser af aktuelle konstruktive og destruktive ledelsesformer', 2019
'Uddannelse under naturlig forandring', 2017
'Send mere ledelse', 2016.
Alle bøger er udgivet på Syddansk Universitetsforlag.

Forskerne formidler

Forskerne formidler

Videnskab.dk udgiver både artikler skrevet af journalister og forskere. Når forskere står bag, er artiklerne mærket op som ’Forskerne formidler’. Forskerartikler bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet og Region Hovedstaden. Videnskab.dk's redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne.

Skoler skal bruge data med omtanke – ellers ryger pædagogikken ud med badevandet

BOGOMTALE: Forsker advarer mod ensidig brug af data om elevers trivsel og læring. Det skal være fagpersoner, ikke algoritmer, der træffer de pædagogiske valg.

skoler_skal_bruge_data_med_omtanke_-_ellers_ryger_paedagogikken_ud_med_badevandet.png

Digitalisering og dataficering medfører, at centrale idéer om uddannelse, læring og pædagogik udfordres og er under forandring, herunder leder-, lærer- og elevroller. (Foto: Shutterstock)

Annonce:

\ Fra arkivet

Det bedste fra arkivet

Gå på opdagelse i mere end 35.000 artikler.

Søg i arkivet

\ Video

Video, video, video!

Foretrækker du at se historierne udfolde sig i levende billeder? Så tjek vores seneste videoer, eller følg Videnskab.dk på YouTube.

Find flere videoer

\ Podcast

På med hørebøfferne!

Luk øjnene, og lad forskernes viden strømme ind ad øregangen. Her finder du Videnskab.dk's seneste podcasts.

Lyt til flere podcasts