Ny computermodel illustrerer universets vanvittige udvikling
Forskere har lavet en ny computermodel, der kan simulere universets udvikling bedre end nogensinde før. Modellen kan bruges til at teste teorier om universet.

Stjerner, der brager sammen, gastemperaturer, der stiger og falder og udviklingen af store spirallignende galakser. Universets evolution er en vild affære.

Og nu har forskere skabt computermodellen ’Illustris’, der bedre end andre modeller kan simulere, hvordan universet er kommet til at se ud. Det skriver Space.com.

»Illustris er som en tidsmaskine. Vi kan gå frem og tilbage i tiden. Vi kan pause simuleringen og zoome ind på en enkelt galakse eller galaksehob og se, hvad der virkelig foregår,« siger medforfatter Shy Genel, der er fra The Harvard-Smithsonian Center for Atrophysics, Massachusetts, til Space.com.

13 milliarder års udvikling

Det nye program kan ifølge Space.com genskabe 13 milliarder års kosmisk evolution med start 12 millioner år efter Big Bang. Simuleringen dækker et område af universet svarende til en kube på 350 millioner lysår på hver side.

Og selvom det ikke dækker hele universet, så er det et repræsentativt udsnit, fortæller Mark Vogelsberger, der er hovedforfatter på et nyt studie, der beskriver simuleringen, til Space.com:

Video: CfA press

»Indtil nu har der ikke været nogen simuleringer, der har været i stand til at reproducere universet i både stor og lille skala på samme tid,« siger han og tilføjer, at modellen har været mulig at lave, fordi vi nu har en masse data om universet.

8.192 computere bag virtuelt univers

Forskerne har brugt fem år på at udvikle Illustris-programmet, og til at skabe den nye simulering måtte forskerne bruge 8.192 computerkerner. Hver enkelt kerne svarer cirka til kraften på én almindelig computer.

Ifølge Mark Vogelberger ville det have taget 2.000 år at lave simuleringen, hvis de kun havde brugt én computer.

»Der er ikke nogen, der har arbejdet med så stor en simulering med så mange detaljer. Og simuleringen er på én gang en test af alle vores teorier om, hvordan universet udvikler sig, og hvordan galakser vokser,« siger Mark Vogelsberger til Space.com.

Studiet er publiceret i det anerkendte tidsskrift Nature.