Til efteråret starter rumteleskopet Cheops jagten på planeter med betingelser for liv
Her er alt, hvad du skal vide om missionen.

Nedtællingen er begyndt.

Til efteråret skal rumteleskopet Cheops sendes  ud i rummet, hvor det skal i gang med sin store detektivopgave: at undersøge exoplaneter - altså planeter, der kredser om stjerner udenfor vores solsystem.

Det ultimative mål er at bringe os nærmere svaret på, om der er liv på planeter, der minder om Jorden.

»Jeg har arbejdet på Cheops i fem år, og det er virkelig fantastisk, at vi er nået helt fra papirfasen hen til forberedelserne til opsendelsen,« siger Kate Isaak, projektforsker for Cheops-missionen i Det Europæiske Rumagentur (ESA), til Videnskab.dk.

Hun fortsætter:

»Når de nervøse minutter, hvor vi venter på opsendelsen, er ovre, så skal jeg helt sikkert fejre det med et glas champagne sammen med mine kollegaer.«

Inden champagnepropperne springer, får du her alt, hvad du skal vide om rumteleskopet Cheops.

En næsten nøjagtig model af teleskopet Cheops, som står i ESA's center ESTEC i Holland. Det rigtige teleskop er kun 2 gange større end modellen. (Video: Anne Sophie Thingsted/Videnskab.dk)

Missionen

Cheops er et rumteleskop, der skal sendes i kredsløb 700 kilometer over Jorden.
Her skal det ved hjælp af såkaldt ‘ultra high precision photometry’ lave en præcis måling af exoplaneters størrelse.

Størrelsen hjælper astrofysikere med at fastslå, om exoplaneterne er lavet af sten, og derfor potentielt kan huse biologisk liv.

Første skridt mod at løse universets største gåde

Cheops er et lille teleskop med en vigtig mission.

Med sine 280 kilo og et omfang på en halv meter i længde, bredde og højde, er det på størrelse med en stor motorcykel.

Ved siden af det snart opsendelsesparate James Webb-teleskop, der er stor som en skolebus og med en kampvægt på cirka 6.400 kilo, er Cheops en gnalling.

Men dets mission er afgørende for at svare på universets største gåde.

»Cheops er det første skridt i vores ultimate søgen efter liv. Vi vil undersøge allerede kendte exoplaneter ved at måle deres størrelse og på den måde bestemme deres bulkdensitet,« fortæller Kate Isaak.

Øh, bulkdensitet?

Bulkdensitet er en måde at måle et materiales tæthed.

Det bruges typisk til at måle porøse materialer såsom jord eller grus.
I bulkdensiteten medregnes hele materialets volumen, også lufthuller mellem materialets partikler.
Derfor bliver bulkdensitetet lavere end partikeltætheden (den totale tæthed), hvis materialet er porøst.

Måler man materialer, som ikke er porøse, er bulk- og partikeltætheden lige store.

Exoplaneters præcise størrelse og bulkdensitet lyder måske ligegyldigt, men hvis vi vil vide, om en planet rummer betingelser for liv, er det vigtig information.

»Hvis livet skal kunne eksistere, skal det være en klippeplanet med en atmosfære, flydende vand og den rette temperatur. Det første, der skal undersøges, er, hvad planeten består af,« siger Kate Isaak fra ESA.

Her kommer bulkdensiteten, som du kan læse mere om i faktaboksen, ind i billedet.

LÆS OGSÅ: 3.500 exoplaneter opdaget: Sådan finder vi planeter ved fjerne stjerner

Cheops finder topkandidaterne for potentielt liv

Exoplaneterne er så langt borte, at hverken det menneskelige øje eller vores teleskoper uden videre kan afgøre, om de består af gas eller sten.

Så for at finde ud af, hvilket materiale deres kerne er sammensat af, må forskerne ty til matematiske udregninger.

CHEOPS i ESTEC

Cheops-teleskopet har flyttet sig mellem forskellige europæiske byer i løbet af sin tilblivelse. I september 2018 var det i ESA's center ESTEC i Holland (Foto: ESA–A. Conigli)

»Det vigtige er at kende planeternes bulkdensitet. For at beregne den, skal vi måle planeternes massefylde ved brug af teleskoper på Jorden, og så skal vi også måle deres præcise radius med Cheops-teleskopet,« siger Kate Isaak.

Cheops-holdet kan altså ikke måle sig frem til exoplaneternes materiale, men de kan forsøge at udlede det ud fra bulkdensiteten.

»Den skaber begrænsninger for, hvad planeten kan være lavet af. Hvis vi har en planet med en stor tæthed, må den bestå af et højdensitets materiale såsom en kerne af sten eller jern. En lavere densitet kan betyde, at det er en gasplanet,« siger Kate Isaak.

Planeternes bulkdensitet kan derudover give os et praj om, hvorvidt planeten har en atmosfære eller rummer større vandmasser.

Cheops indsnævrer altså feltet af exoplaneter, hvor der potentielt kan være biologisk liv.

Topkandidaterne skal det større James Webb-teleskop efter planen stille skarpt på, når det om få år begynder sin jagt på fingeraftryk af vand og metangas i exoplaneters atmosfære.