KORT NYT FRA UDLANDET:
At se andre dybt ind i øjnene er længe blevet anset for at være en effektiv måde til at få andre til at skifte mening og overbevise dem. Men det er forkert, viser det sig.
Faktisk får det skeptiske lyttere til at blive endnu mere skeptiske, skriver forskning.no.
Den nye melding kommer fra en forskergruppe fra Freiburg Universitet i Tyskland. Her har de undersøgt effekten af øjenkontakt i situationer, hvor en person forsøger at overbevise en anden.
Forskerne viste deltagerne en række videoklip med en talende person, og registrerede samtidig deltagernes øjenbevægelser.
Forsøgets resultat var klart: Jo mere de deltagende fokuserede på øjnene på personen i videoen, desto mindre overbeviste blev de af hans argumenter, skriver forskning.no.
Kun hvis deltagerne allerede var enige, havde øjenkontakten effekt og øgede overbevisningen.
Læs også:
Kropssprog kan gøre dig bedre til dit job
Autisme kan afsløres allerede i to måneder gamle babyer
Ubevidste signaler styrer dine samtaler
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
ks