Gammel marsmeteorit er rig på vand
Undersøgelser af en meteorit fra Mars viser, at den indeholder ca. 10 gange mere vand end andre marsmeteoritter. Det høje indhold kan være resultat af vekselvirkning mellem stenmaterialet og vand på marsoverfladen.

Marsmeteoritten NWA 7034 kaldes også 'Black Beauty'. (Foto: NASA)

Forskning finansieret af NASA har vist, at en meteorit fra Mars indeholder betydeligt mere vand, end det er set i andre marsmeteoritter.

Meteoritten, der vejer ca. 320 gram, blev fundet i 2011 i Sahara og har den officielle betegnelse Northwest Africa (NWA) 7034. Populært kaldes meteoritten 'Black Beauty' (sorte skønhed).

Efter mere end et års grundig undersøgelse af NWA 7034 er forskerne nu kommet frem til, at meteoritten formentlig er et stykke af den røde planets overflade, der blev dannet for omkring 2,1 milliarder år siden.

Dermed er NWA 7034 betydeligt ældre end de fleste andre marsmeteoritter og en god mulighed for forskerne til at studere denne periode i Mars' geologiske historie.

Meteoritten er dannet af afkølet lava

Undersøgelserne viser, at NWA 7034 består af basalt, der er stenmateriale dannet af hurtigt afkølet lava.

Meteorittens kemiske sammensætning svarer til målinger af marsoverfladen lavet af NASA-robotterne Spirit og Opportunity samt NASA-sonden Mars Odyssey, der kredser om den røde planet.

Ifølge forskerne kan det høje indhold af vand i NWA 7034 være et resultat af vekselvirkning mellem stenmaterialet og vand i marsoverfladen.

Meteoritten kan lære os om Mars' udvikling

Meteoritten har også en anden sammensætning af forskellige udgaver (isotoper) af ilt end andre marsmeteoritter.

Det kunne tyde på en vekselvirkning med marsatmosfæren.

Under alle omstændigheder er NWA 7034 et uhyre interessant studieobjekt for at lære mere om den røde planets udvikling.