Quiz: Er du rigtig klog på dinosaurer?
Måske er du en vaskeægte amatørpalæontolog med tropehat på hovedet og børste i hånden. Uagtet dit selvbillede kan du teste, om den holder vand i Videnskab.dk's Store Dinosaur-quiz!
dinosaurquiz quiz dinosaur dino videnskab palæontologi dansk

Test din viden om de såkaldt 'frygtelige øgler' i Videnskab.dk's dino-quiz. (Foto: Shutterstock)

Dinosaurerne har fascineret os, allerede inden vi vidste, hvad de var.

Engang troede folk, der stødte på deres kolossale knogler og fossiler, at der måske var tale om drager eller andre frygtindgydende monstre.

Videnskabsquiz

Der er altid en god grund til at være kritisk - selv overfor Videnskab.dk's quizzer.

Palæontologien gennemgår nemlig i disse år en rivende udvikling, da forskerne kun kender til en lille brøkdel af dinosaurerne, der huserede på Jorden i perioden fra for cirka 250 til 65,5 millioner år siden.

Bemærk derfor, at spørgsmålene går på, hvad videnskaben og dens teorier hovedsageligt peger på i øjeblikket.

I 1842 foreslog den britiske palæontolog Sir Richard Owen så, at knoglerne stammede fra 'frygtelige øgler', der på græsk ville lyde nogenlunde som 'dinosaurerne'.

Sidenhen har vores forestilling om, hvad dinosaurerne var, ændret sig flere gange.

I dag er palæontologerne for eksempel ret enige om, at de fleste dinoer formodentlig har mindet mere om fugle end om øgler.

Du kan her teste din egen viden om dinosaurerne med Videnskab.dk's Store Dinosaur-quiz.

Her vil du blive stillet otte spørgsmål om alt fra, hvilke dinosaurer, der fødte levende unger, til hvad der i sidste ende satte et stort, brændende punktum for deres herredømme på Jorden.

Du kan undervejs i quizzen finde links til nogle af Videnskab.dk's bedste artikler om dinosaurerne og lære en smule mere om, hvordan forskningen i dag ser på fortidsøglerne.