Superhovsa: Betelgeuse er ikke i gang med at eksplodere i supernova
... den skulle bare nyse.
betelgeuse supernova astronomi stjerne rummet

Supernovaen er indtil videre aflyst i denne omgang. Nye temperaturmålinger tyder på, at Betelgeuse har sendt en støvsky ud, men den er ikke på nippet til at eksplodere endnu, vurderer forskere. (Foto: Shutterstock)

Mange øjne er i øjeblikket rettet mod kæmpestjernen Betelgeuse.

I slutningen af 2019 begyndte dens lys nemlig at svinde ind. Endda i så stor grad, at det kunne ses med det blotte øje.

Begivenheden har sat gang i ivrige spekulationer om, at den røde kæmpestjerne snart ville kollapse under sin egen vægt og eksplodere i en såkaldt supernova.

En nedgang i lys er nemlig et af de første tegn på, at en supernova er på vej. I den fase vil stjernen blive koldere og udsende mindre lys.

Du kan dog godt løsne blikket fra Betelgeuse, der befinder sig i Orions stjernebillede et øjeblik.

Supernovaen er indtvil videre aflyst, fordi stjernens lys nu er vendt tilbage, og nye målinger fra Lowell Observatory i Arizona, USA, tyder på, at Betelgeuse bare skulle ‘nyse’

»Der er ikke sket ændringer i temperaturen, og det ville vi forvente, hvis den var på vej til at eksplodere. Det peger på, at stjernen højst sandsynligt har pustet en støvsky ud, som har dækket for lyset,« siger Christoffer Karoff, der er lektor Ved Institut for Geoscience og Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet.

Betelgeuse er falmet

Betelgeuse fotograferet januar og december 2019 – før og efter stjernens hidtil usete falmen. Bemærk at formen på stjernen har ændret sig. (Foto: ESO/M. Montargès et al.)

Supernova ville lyse himlen op i to uger

Hvis Betelgeuse eksploderede i en supernova, ville begivenheden lyse op på nattehimlen på samme måde som fuldmånen gør - og det ville vare i flere uger.

»Det bliver et fantastisk syn, når det sker. Og det er ikke noget, der ville være farligt for os. Det ville være utroligt spændende at kunne følge en supernova så relativt tæt på. Det har vi aldrig haft muligheden for før,« siger Christoffer Karoff.

Men før du ærgrer dig alt for meget over, at der ikke er en supernova på himlen endnu, så er det faktisk også meget spændende, det Betelgeuse har gang i. Den har nemlig højst sandsynligt spyttet en stor sky af stjernestøv ud, og forskerne ved ikke helt, hvorfor den gør det.

»Den slags støv, som Betelgeuse skyder afsted, bliver nu en del af det store kosmiske kredsløb. Det er den slags støv, vi allesammen er dannet af, og som danner nye stjerner og planeter. Men vi ved faktisk ikke, hvorfor den gør det, eller hvor meget støv, den slags stjerner laver,« siger Anja C. Andersen, der er professor på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet og forsker i netop stjernestøv.

Anja C. Andersen fortæller desuden, at stjernestøv hurtigt bliver nedbrudt af kosmisk stråling i rummet, og at stjerner som Betelgeuse derfor må danne meget større mængder, end vi kan se.

»Andre forskere ville måske synes, det var mere interessant med en supernova, men jeg synes ikke, støvskyen er noget dårligt bytte. For nu kan vi observere, hvordan kæmpestjerner danner de her støvskyer, fordi Betelgeuse er så dejligt tæt på,« siger hun.

LÆS OGSÅ: Forskellige supernovaer gav stof til solsystemet

Betelgeuse

Betelgeuse er nem at finde på nattehimlen. Den udgør nemlig venstre skulder i stjernebilledet Orion og lyser meget klart i en rød farve.

Men den er ikke helt som andre stjerner er flest. Det er nemlig en såkaldt rød superkæmpe.

Det vil sige, at:

• Den er meget stor. Den er omkring 700 gange større end Solen og vejer omkring 20 gange så meget.
  • Den er koldere end Solen. Betelgeuse har en gennemsnitlig overfladetemperatur på ca. 3.300 grader celsius, mens Solen er ca. 5.500 grader varm. Derfor afgiver Betelgeuse også et mere rødligt lys.

Desuden befinder Betelgeuse sig ca. 640 lysår fra Jorden (med en usikkerhed på 150 lysår), og er den nærmeste røde superkæmpe, vi kender til.

Betelgeuse er ikke blevet væsentligt koldere siden 2004

Rygterne om en snarlig supernova har svirret siden december 2019, hvor 40 procent af lyset fra Betelgeuse forsvandt.

Men allerede fra begyndelsen var der forskere, der havde andre teorier. Det er nemlig ikke usædvanligt, at store stjerner som Betelgeuse ryster stjernestøv af sig.

»Vi ser det hele tiden hos røde superkæmper, og det er en normal del af deres livscyklus. Røde superkæmper afgiver fra tid til anden materiale fra deres overflade, som samler sig rundt om stjernen som støv. Mens det køler og forsvinder, vil støvet absorbere noget af lyset og blokere vores udsigt,« siger Emily Levesque, der er lektor i astronomi på Washington University i en pressemeddelelse fra Lowell Observatory.

14. februar 2020 undersøgte Levesque sagen sammen med en kollega ved at måle overfladetemperaturen på Betelgeuse.

Temperaturen viste sig at ligge på 3.325 grader celsius. Det er blot 50-100 grader koldere, end stjernen var i en måling fra 2004.

»Vi kan ikke måle Betelgeuses temperatur med større nøjagtighed end indenfor 50-100 grader, og hvis den var på vej til at eksplodere, ville vi se en større ændring i temperatur,« siger Christoffer Karoff.

Resultaterne er i øjeblikket på vej i en videnskabelig artikel, der er accepteret af tidsskriftet Astrophysical Journal Letters, men endnu ikke udkommet.