Studie estimerer: Store dyr vil skrumpe med 25 procent, og 1.000 arter kan blive udryddet
Kilde:
28 maj 2019

Det er tidligere blevet påvist, at vi mennesker siden 1970 har udryddet 60 procent af alle pattedyr, fugle, fisk og krybdyr.

Og får det ikke alarmklokkerne til at bimle og bamle, estimerer et nyt studie, at størrelsen på store pattedyr og fugle vil dale med 25 procent, plus at mere end 1.000 større pattedyr og fugle vil være udryddet i det næste århundrede.

Den britiske avis The Guardian skriver på baggrund af det nye studie, som er udkommet i tidsskriftet Nature Communications, at udviklingen kun vil accelerere de kommende år, medmindre vi foretager radikale ændringer, i måden vi behandler vores natur på.

Robert Cooke fra Southhampton Universitet, ledende forsker på studiet, forklarer, at man ikke kender de fulde konsekvenser af et kollaps.

»Det er bekymrende, at vi mister de store arter, når vi ikke kender deres fulde rolle,« fortæller forskeren og fortsætter:

»Uden dem kan tingene begynde at nedbrydes ret hurtigt. Økosystemer kunne kollapse og blive til noget, vi ikke kan bruge for at overleve.«